KONTRAK SOSIAL
DAN KEWARGANEGARAAN : KESAN KEPADA ORANG MELAYU DAN TINDAKAN MASA HADAPAN
Mukaddimah
1.
Ini
adalah Kertas Pandangan Gagasan Melayu Perak (GMP) mengenai isu-isu semasa yang
melingkari umat melayu khususnya di Perak.
2.
Tujuan
utama ianya dibuat adalah untuk kegunaan pihak GMP di dalam merangka pelan bagi
mana-mana pihak yang mempunyai agenda untuk kepentingan kaum melayu.
3.
Kertas
ini juga dibuat khusus untuk diskusi Jawatankuasa Perundangan GMP.
Sejarah Sosial Kontrak
1.
Seperti
lazimnya dengan hal-hal yang berkaitan dengan jurispruden politik dan
perundangan, kebanyakkan teori-teori di citracipta oleh orang Eropah.
2.
Penulis
tidak dapat melenyapkan rasa jengkel yang dialami semenjak mula-mula melangkah
masuk ke Fakulti Undang-Undang UKM apabila terpaksa mempelajari akan kompleks
pemikiran ahli-ahli falsafah Eropah yang tiada kena mengena dengan budaya dan
cara hidup di Malaysia .
3.
Ikatan
Sosial Kontrak direkacipta oleh ahli-ahli pemikir di Eropah dan yang paling
terkenal di antara mereka ialah Socrates seorang ahli falsafah Greek yang
dijatuhi hukuman mati oleh Kerajaan Greek.
4.
Apabila
diminta oleh rakan-rakan supaya melarikan diri dari bandar Athens tempat di
mana beliau dijatuhkan hukuman mati ke sebuah bandar lain di dalam Empayar
Greek bagi mengelak dari tertakluk kepada sistem perundangan bandar Athens
beliau dengan keras mengatakan enggan berbuat demikian.
5.
Ini
adalah kerana beliau merasakan bahawa beliau terikat dengan sosial kontrak bandar
Athens , memandangkan
beliau sedari kecil sehingga dewasa telah memperolehi kebaikan dari sistem
perundangan Bandar Athens.
6.
Sebelum
terdapat undang-undang, manusia hidup secara semulajadi di mana yang kuat akan
menguasai yang lemah atau lebih dikenali sebagai undang-undang belantara
7.
Namun,
dunia berevolusi begitu juga dengan amalan berkerajaan akhirnya sistem
undang-undang digunapakai disetiap masyarakat di mana-mana negara di dunia di
mana dengannya teori sosial kontrak Socrates terpakai.
8.
Manusia
yang menganggotai masyarakat ini tidak pernah menandatangani mana-mana
perjanjian dengan pihak kerajaan untuk mematuhi undang-undang yang digubal oleh
kerajaan masing-masing.
9.
Namun,
setiap dari kita seolah-olah diprogram untuk mematuhi undang-undang. Kita juga
seolah-olah redha apabila dijatuhi hukuman berdasarkan undang-undang sesebuah
Negara. Inilah yang dinamakan sosial kontrak.
10.
Sebagai
contoh, kita tidak pernah menandatangani apa-apa perjanjian dengan pihak
kerajaan untuk mematuhi Akta Lalu Lintas 1959 dan Kaedah-kaedah lalu Lintas
1959. Namun, setiap dari kita tahu bahawa apabila lampu trafik menyala merah
semua kenderaan harus berhenti dan meneruskan perjalanan apabila bertukar
hijau. Setiap dari kita juga tahu adalah salah untuk tidak berhenti apabila
lampu merah dan tanpa ragu-ragu kita semua tahu kesalahan itu patut dijatuhkan
hukuman.
Sosial
Kontrak Sebelum Kemerdekaan Malaysia
1.
Sebelum
pembentukan Malaysia yang termasuk di dalamnya Sabah, Sarawak, Singapura
(ditendang keluar pada tahun 1965) dan Brunei (menarik diri sebelum
pembentukan), Semenanjung Tanah Melayu, iaitu paksi pembentukan Malaysia tidak
mempunyai satu undang-undang yang bersekutu.
2.
Setiap
negeri tanah melayu mempunyai undang-undang tersendiri mengikut negeri
masing-masing dan secara total mengamal sistem feudalisma.
3.
Oleh
itu, rakyat melayu (termasuk orang asli) dan pelawat (Cina , India
dan pemegang kewarganegaraan British) yang menetap di negeri-negeri tanah
melayu secara sukarela menyerahkan diri mereka untuk tertakluk kepada
undang-undang dan peraturan yang digubal oleh Raja-raja Melayu. Ini adalah
ikatan sosial kontrak di antara Raja dan subjeknya.
4.
Oleh
yang demikian apabila Raja-raja Melayu mengikat perjanjian dengan kerajaan
British tiada rakyat melayu yang boleh membantah. Pelawat asing yang datang
dari China dan India langsung
tiada hak kerana mereka secara undang-undang tidak mempunyai negara. Begitu
juga dengan pemegang kewarganegaraan British yang bermastautin di sini.
5.
Jikapun
ada yang membantah bantahan mereka tidak akan membawa erti kerana secara
dasarnya mereka tidak mempunyai apa-apa hak untuk berbuat begitu.
6.
Sesungguhnya,
secara undang-undang Raja-Raja Melayu mempunyai hak mutlak ke atas setiap inci
tanah di dalam kerajaan beliau. Maka tercatatlah sejarah bagaimana Singapura, Melaka
dan Pulau Pinang diserahkan kepada kerajaan
British untuk ditadbir dengan bayaran sewaan kepada Raja-Raja Melayu.
7.
Menyedari
akan hakikat ini, maka apabila para intelek melayu mula membuat gerakan
kemerdekaan mereka mengambil keputusan bahawa kemerdekaan yang diperjuangkan
hendaklah di dapati dengan membendung kuasa dan hak Raja-Raja.
8.
Sebagai
orang melayu yang terkenal sangat setia kepada Raja-Raja mereka maka para
intelek ini semampu boleh tidak mahu mengenepi kuasa Raja seperti menubuhkan
Kerajaan Republik. Lagipun, kuasa Raja-Raja Melayu sangat penting untuk
meneruskan kelangsungan bangsa Melayu.
9.
Oleh
itu, inteligensia melayu memilih untuk mengamalkan sistem demokrasi berparlimen
Raja berpelembagaan berteraskan kepada sistem di England .
Sosial
Kontrak Sebelum Perang Dunia Kedua
1.
Sebelum
Perang Dunia Kedua tercetus, kebanjiran kaum Cina dan India ke
Semenanjung Tanah Melayu menimbulkan fenomena baru di kalangan orang Melayu dan
Raja yang menguasai mereka.
2.
Secara
dasarnya, orang melayu tidak tahu cara bagaimana mahu menangani fenomena ini.
Orang melayu yang berharta melihat fenomena ini sebagai peluang membuat harta
dengan mudah kerana kaum Cina dan India datang dengan pengetahuan
asas.
3.
Raja
pula tidak merasakan bahawa terdapat jurang ekonomi di antara kaum Cina , India
dan Melayu.
4.
Penjajah
British mengambil kesempatan ini dengan memecahkan ketiga-tiga kaum ini kepada
jurusan yang tertentu. Misalnya, kaum Melayu berkerja sebagai petani, kaum Cina
sebagai pelombong dan kaum India
menjadi penoreh getah. Inilah adalah juga ikatan Sosial Kontrak. Kesemua ini
dibuat bagi mendapat perolehan ekonomi untuk Empayar British disamping
kemudahan mengawal ketiga-tiga kaum ini.
5.
Di
satu ketika pecahan penduduk Kaum Cina dan India adalah lebih tinggi daripada
penduduk asal Semenanjung Tanah Melayu sendiri.
Sosial
Kontrak Selepas Perang Dunia Kedua
1.
Selepas
Perang Dunia Kedua, akibat kekalahan dan kerugian perang yang dialami. Empayar
British tidak lagi mahu menanggung kos pentadbiran di negara-negara yang mereka
jajah.
2.
Pada
waktu tersebut Empayar British lebih menumpu untuk membina kembali England
dari kerosakan Perang Dunia Kedua.
3.
Satu
persatu negara yang mereka jajah telah diberi kemerdekaan. Dikebanyakkan negara
yang dijajah memberi kemerdekaan adalah mudah kerana negara tersebut hanya
diduduki oleh peribumi yang dengan mudah diberi warganegara.
4.
Namun
begitu, perkara yang sebaliknya berlaku di Semenanjung Tanah Melayu. Empayar
British terjerat dengan polisi membawa pendatang asing dengan jumlah yang
signifikan ke Semenanjung Tanah Melayu.
5.
Sebagai
Empayar yang menjajah melalui peruntukan undang-undang mereka sangat faham
bahawa Semenanjung Tanah Melayu adalah milik orang-orang Melayu.
6.
Ini
dibuktikan dengan perjanjian demi perjanjian yang mereka masuki dengan
Raja-Raja Melayu seperti Perjanjian Penyewaan Pulau Pinang dengan Sultan Kedah,
Perjanjian Singapura dengan Sultan Johor, Perjanjian Pangkor dengan Sultan
Perak dll.
7.
Jika
Empayar British mengiktiraf kaum Cina dan India sebagai penduduk asal
Semenanjung Tanah Melayu sudah tentu mereka memasuki Perjanjian dengan
Ketua-Ketua kaum tersebut.
8.
Oleh
itu, soal memberi kemerdekaan kepada Semenanjung Tanah Melayu menjadi rumit
memandangkan mereka menjangkakan akan ada tentangan daripada orang-orang Melayu
apabila soal memberi kewarganegaraan kepada kaum Cina dan India dibangkitkan.
9.
Perlu
diingat bahawa Empayar British selepas Perang Dunia Kedua jatuh miskin. Mereka
perlu memastikan bahawa kaum Cina dan India diterima oleh orang Melayu
sebagai warganegara. Jika tidak mereka harus bertanggungjawab ke atas krisis
kemanusiaan yang bakal dihadapi oleh berjuta kaum Cina dan India yang
telah mereka bawa masuk ke Semenanjung Tanah Melayu.
10.
Dengan
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru dinobatkan sebagai pembawa keamanan
dunia di mana Empayar British adalah pelobi pertubuhan tersebut. Empayar
British menjangkakan bahawa PBB akan memaksa mereka menerima orang Cina dan India
sebagai warganegara British.
11.
England pula separuh
musnah, oleh itu, Empayar British tidak mempunyai kapasiti untuk menerima masuk
orang Cina dan India
dari Semenanjung Tanah Melayu sekurang-kurangnya sehingga tempoh tertentu.
Pilihan yang ada adalah memastikan orang-orang Melayu menerima kaum Cina dan India sebagai
warganegara Tanah Melayu.
12.
Kaedah
yang digunakan supaya orang-orang Melayu menerima kaum Cina dan India sebagai
warganegara adalah sangat halus. Ianya adalah pendekatan REVERSE PSYCHOLOGY yang sangat klasik.
13.
Empayar
British sedar bahawa orang-orang Melayu sudah mempunyai kesedaran politik. Melalui
para intelek yang sedikit jumlahnya orang-orang Melayu sudah mula menubuhkan
persatuan untuk memperjuangkan nasib mereka. Kesatuan Melayu Muda adalah antara
yang terawal diikuti oleh PEKEMBAR dll.
14.
Oleh
itu, Empayar British mula memainkan semangat perjuangan orang Melayu.
Sekembalinya mereka selepas kejatuhan Jepun di Semenanjung Tanah Melayu mereka
terus mengacah orang Melayu dengan mengumumkan Malayan Union di mana soal
kewarganegaraan kepada penduduk Cina dan India dibangkitkan.
15.
Ternyata
pengumuman itu membakar semangat perjuangan orang Melayu. Orang Melayu
merapatkan barisan menolak Malayan Union.
16.
Dalam
waktu yang sama Empayar British berlakon seolah-olah mahu tinggal lebih lama di
Tanah Melayu. Seolah-olah kemerdekaan tidak akan menjadi kenyataan di Tanah
Melayu.
17.
Perlu
diingat pada zaman itu, para intelek Melayu kebanyakkannya baru kembali ke
Tanah Melayu dari belajar di seberang laut. Mereka menyaksikan sendiri
bagaimana negara-negara jajahan Empayar British mendapat kemerdekaan.
18.
Oleh
itu, semangat mereka berkobar-kobar untuk mendapatkan kemerdekaan di tanah air
sendiri. Seperti yang pernah penulis sebut di kertas kerja yang lepas, orang melayu sangat suka ikut trend.
19.
Empayar
British sememangnya mahu gerakan kemerdekaan di lakukan oleh orang-orang Melayu
supaya mereka boleh menekan syarat-syarat Perjanjian Kemerdekaan yang
menyebelahi mereka.
20.
Untuk
menyemarakkan lagi semangat pejuang kemerdekaan mereka membiarkan pengganas
komunis melakukan sewenang-wenangnya. Jika difikirkan Parti Komunis Malaya [
dikenali sebagai Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA) sewaktu zaman Jepun
] memasuki hutan Malaya sewaktu Jepun
menyerang.
21.
Empayar
British adalah pihak yang bertanggungjawab melatih dan memberi senjata kepada
ahli-ahli Parti Komunis Malaya di dalam hutan-hutan kita sebagai penentangan
kepada askar-askar Jepun.
22.
Masakan
dengan latihan yang mereka sendiri berikan dan senjata yang mereka bekalkan
namun kononnya British tidak berupaya menentang pengganas komunis.
23.
Akhirnya,
apabila semangat orang-orang Melayu sudah terlalu tinggi untuk merdeka
sungguhpun tiada penentangan secara senjata Empayar British mula mahu duduk
bersama-sama ketua-ketua orang Melayu bagi menggariskan Perjanjian Kemerdekaan.
24.
Akhirnya,
melalui kebijaksanaan mereka, Empayar British berjaya membuat orang-orang
Melayu menerima pendatang asing Cina dan India sebagai warganegara Malaysia
dengan jumlah yang sangat banyak iaitu satu juta manusia Cina dan India yang
langsung tidak mengamalkan adat resam melayu, yang langsung tidak tahu
berbahasa Melayu sebagai balasan kepada kemerdekaan Malaya.
25.
Bagi
memastikan orang-orang Melayu menerima pendatang asing ini sebagai warganegara
mereka menggariskan hak keistimewaan kepada orang-orang Melayu.
26.
Sementara
itu, bagi memastikan pula pendatang asing Cina dan India
menerima kewarganegaraan ini mereka menggariskan pula hak-hak orang Cina dan India sebagai
warganegara Tanah Melayu. Maka tergarislah ikatan Sosial Kontrak Malaysia moden
dalam bentuk Perlembagaan Persekutuan. Satu-satunya ikatan Sosial Kontrak di
dalam dunia yang ditandatangani oleh pihak-pihak yang berkaitan.
27.
Begitulah
kebijaksanaan Empayar British menyelamatkan kemusnahan Empayar mereka. Siapakah
yang paling rugi? Sudah tentulah orang Melayu. Orang-orang Melayu merasakan
mereka mengambil langkah bijak untuk memberikan kewarganegaraan kepada
pendatang asing dengan objektif mendapatkan kemerdekaan. Namun hari ini, nasib
bangsa Melayu bagai melukut di tanah sendiri.
28.
Namun
begitu, orang-orang Melayu tidak harus dipersalahkan sepenuhnya dalam hal ini.
Namun, fakta sejarah ini harus diperinci semula. Sebagai orang melayu kita
harus bertanya adakah nasib kita akan sebegini daif jika sekiranya kita dapat
mengubah sejarah dan menguasai sepenuhnya ekonomi Negara?
Kewarganegaraan
Dan Sosial Kontrak Malaya
1.
Konsep
kewarganegaraan diperkenalkan pada zaman Greek kuno oleh masyarakat-masyarakt
kecil yang mendiami polis (bandar)
Greek.
2.
Namun
pada waktu tersebut konsep kewarganegaraan adalah lebih kepada apa yang boleh
disumbangkan oleh rakyat kepada komuniti. Bermaksud, untuk menjadi warganegara
sesuatu komuniti rakyat harus memberikan sumbangan kepada masyarakat di mana ia
menjadi warganegara. Kalau sumbangan seseorang itu tidak mencukupi maka dengan
sendirinya ianya terlucut dari menjadi warganegara.
3.
Berbeza
dengan konsep kewarganegaraan moden di mana kerajaan harus memastikan rakyatnya
mendapat hak-hak yang digariskan sebagai warganegara.
4.
Terdapat
berbagai jenis kewarganegaraan, dalam konteks Malaya ,
orang-orang Melayu mendapat kewarganegaraan kerana mereka adalah penduduk asal
dan dilahirkan di Tanah Melayu. Jenis kewarganegaraan sebegini dinamakan jus soli .
5.
Bagi
pendatang asing Cina dan India
yang bukannya penduduk asal Tanah Melayu secara logiknya untuk
mendapatkan kewarganegaraan mereka harus menandatangani borang yang disediakan
di mana terdapat sumpah ikrar taat setia secara formal sebelum diterima sebagai
warganegara Malaya .
6.
Seterusnya,
keturunan pendatang asing tersebut mengikut konsep kewarganegaraan moden akan
diterima sebagai warganegara secara otomatik. Keturunan mereka tidak lagi perlu
mengangkat sumpah ikrar taat setia. Walaupun mereka masih belum tahu berbahasa
melayu yang diangkat sebagai bahasa kebangsaan dan tidak mengamalkan adat resam
orang-orang peribumi mereka tetap diterima sebagai warganegara Tanah Melayu
(nama modennya Malaysia ).
Jenis kewarganegaraan ini dinamakan sebagai jus
sanguinis.
7.
Apapun
jenis kewarganegaraan yang diperolehi sosial kontrak adalah ikatan am di antara
warganegara Tanah Melayu (termasuk Cina dan India ) untuk menyerahkan diri
kepada Undang-Undang dan Institusi Tanah Melayu.
Toleransi
Orang Melayu
1.
Orang
Melayu terkenal dengan sikap toleransi yang amat tinggi terhadap bangsa asing
tetapi tidak kepada bangsa sendiri. Sikap ini adalah kelemahan ketara bangsa
Melayu.
2.
Sbg
contoh orang Melayu sanggup membeli barang-barang runcit di satu-satunya kedai
bangsa Cina di dalam kampung mereka. Walaupun ada kedai yang dibuka oleh orang
Melayu sebangsa, seagama, sebahasa namun kedai barang runcit cina tetap boleh
hidup di dalam kampung Melayu.
3.
Jika
difikir dengan lebih mendalam, mengapa kedai runcit orang Cina ini boleh
bertahan berpuluh-puluh tahun di pasaran majoriti melayu sedangkan kedai runcit
orang Melayu tenggelam timbul ?
4.
Ini
terjadi kerana orang Melayu menyokong perniagaan orang Cina tersebut. Orang
Melayu bertoleransi dengan bangsa asing dengan membeli di kedai mereka, tetapi
meletak penilaian yang tinggi tanpa mahu sedikit pun bertoleransi kepada kedai
orang Melayu sendiri. Kesilapan kecil yang berlaku di kedai orang Melayu akan
menyebabkan kedai tersebut di boikot.
5.
Berbagai
alasan ditimbulkan untuk tidak membeli di kedai orang Melayu. Kononnya, barang
di kedai Melayu lebih mahal. Pemilik kedai ada pakai mandrum lah dan sebagainya. Sesungguhnya, saikologi orang melayu
itu sendiri yang mengata dan memburukkan rakan sebangsa. Sikap ini sangat
berlawanan dengan agama Islam yang mereka anuti.
6.
Untuk
rujukan, bangsa Yahudi mengamalkan sikap yang terbalik iaitu bertoleransi
dengan bangsa sendiri tetapi mengamalkan double
standard dengan bangsa asing. Terbukti bangsa Yahudi adalah bangsa yang
paling berpengaruh di dalam dunia walaupun jumlah mereka adalah sangat sedikit.
7.
Empayar
British nampak akan kelemahan sikap orang Melayu ini. Mereka amat pasti orang
Melayu akan bersetuju menerima bangsa asing yang tiada pertalian darah dan
tidak menganuti agama yang sama untuk sama-sama tinggal di bumi mereka.
8.
Perlu
difahami bahawa dalam konsep kenegaraan moden, menjadi warganegara bermakna seseorang
akan mendapat hak yang digariskan oleh kerajaan masing-masing. Hak ini adalah
termasuk hak mengundi, hak memegang harta, hak mendapatkan perubatan, hak
mengamal agama dan lain-lain.
9.
Hal
ini adalah sangat berbeza dengan konsep kewarganegaraan asal yang diamalkan
oleh orang-orang Greek purba. Jika konsep Greek purba yang dipelopori oleh
Aristotle menjadi amalan maka secara am ramai daripada sejuta bangsa Cina dan India yang
diberi kewarganegaraan tidak layak menerimanya kerana mereka tidak menyumbang
kepada komuniti asal sesuatu tempat. Mereka tidak fasih berbahasa asal. Bangsa
Cina dan India
hanya menumpu kepada bangsa mereka sendiri tanpa mahu mengasimilisasikan bangsa
mereka dengan bangsa asal bumi tersebut. Maka mereka dengan sendirinya terlucut
dari menjadi warganegara.
Tindakan
Masa Hadapan
1.
Selepas
keputusan Pilihanraya Ke-12 diumumkan, satu suasana baru yang huru-hara telah
timbul.
2.
Secara
tiba-tiba kaum Cina dan India
merasakan mereka boleh menguasai politik Malaysia yang didominasi kaum
Melayu.
3.
Rakyat
di depani dengan pertubuhan yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia
serta mula menyoal pemakaian sosial kontrak.
4.
Kebanyakan
mereka menyatakan bahawa sosial kontrak tidak wujud di Malaysia dan tidak wujud isu hak
istimewa kaum Melayu serta perkara-perkara yang dilembagakan oleh ahli-ahli
politik dahulu sebenarnya sekadar wayang dan propaganda parti pemerintah.
Soalnya haruskah kaum Melayu berterusan bersikap toleransi terhadap bangsa
asing?
5.
Benarkah
sosial kontrak tidak wujud? Seperti yang dibahaskan oleh penulis dengan panjang
lebar di atas, seluruh dunia mengetahui bahawa sosial kontrak bukanlah suatu
dokumen yang wujud. Ia hanyalah suatu konsep yang menunjukkan ikatan sosial di
antara warganegara dengan negaranya untuk mematuhi undang-undang dan institusi yang
mendaulatkan negara tersebut.
6.
NAMUN, Malaysia
adalah satu-satunya negara di dunia yang mendokumentasi sosial kontrak, di mana
ia ditandatangani oleh pihak-pihak yang berkaitan.
7.
Bagaimanakah
masyarakat Melayu harus menerima keadaan ini? Haruskah kaum Melayu duduk dan
lihat nasib bangsa mereka ditentukan oleh bangsa lain?
8.
Penulis
percaya ketika Bapa Kemerdekaan Malaysia
mengumumkan untuk memberi sejuta kewarganegaraan kepada bangsa asing sudah
tentu ada pihak yang membantah. Penulis juga percaya bantahan tersebut tidak
mendapat tempat kerana senario yang terdesak untuk merdeka yang ditimbulkan
oleh empayar British.
9.
Apabila
bangsa pendatang yang diberi kewarganegaraan mempersoalkan akan kewujudan
sosial kontrak, orang Melayu sama sekali tidak harus merasa marah. Orang Melayu
harus melihat pertikaian ini sebagai suatu peluang untuk mengubah sejarah dan
mengambil kembali hak kita yang dirompak oleh pendatang-pendatang ini.
10.
Suatu
tindakan mahkamah harus dilakukan oleh kaum Melayu. Tindakan ini adalah untuk
menuntut agar mahkamah mengisytiharkan bahawa sosial kontrak tidak wujud di Malaysia seperti yang dimahukan oleh kaum-kaum
Cina dan India .
Mengapa?
11.
Yang pertama, semasa Perjanjian
Merdeka kaum Melayu yang dianggap peribumi oleh empayar British diselingkuh
untuk menerima kaum-kaum lain sebagai warganegara. Namun, apabila pihak-pihak
yang berkontrak sudah tidak mahu lagi terikat dengan kontrak, maka
undang-undang membenarkan jalan keluar iaitu mengisytiharkan kontrak tersebut
tidak lagi berkuatkuasa.
12.
Untuk
berbuat demikian, suatu pengisytiharan oleh Mahkamah diperlukan untuk
menjadikannya sebagai ikatan undang-undang.
13.
Apabila
mahkamah mengisytiharkan bahawa sosial kontrak itu tidak wujud, maka dengan
sendirinya hak-hak yang terdapat di dalam sosial kontrak tersebut juga akan
terbatal. Ini bererti pengisytiharan berhubung dengan sosial kontrak itu secara
otomatik akan membatalkan hak kewarganegaraan, hak mengundi, hak memiliki harta
dan hak-hak lain.
14.
Yang Kedua, kaum Cina dan India
juga sebenarnya telah melanggar kontrak sosial itu. Memang benar manifesto
pertama Parti Perikatan yang terdiri daripada Parti Umno, MCA dan MIC telah
menyatakan dengan jelas pemberian hak kerakyatan atas dasar jus soli. Namun,di
atas, penulis telah menerangkan dan membuktikan bahawa kewarganegaraan yang
diberikan kepada sejuta kaum Cina dan India adalah melalui ikrar sumpah taat
setia untuk mematuhi undang-undang dan institusi negara sementara keturunan
mereka pula memperolehi kewarganegaraan melalui jus sanguinis bukan secara jus soli. Memandangkan kewarganegaraan
melalui proses ini adalah secara otomatik dan berkuatkuasa kepada keturunan
mereka, maka ikrar taat setia itu juga akan turun secara otomatik kepada anak,
cucu, cicit dan keturunannya.
15.
Apabila
mereka mempertikaikan sosial kontrak yang didokumentasi sebagai Perlembagaan
Persekutuan, maka mereka juga telah melanggar sumpah untuk mematuhi
undang-undang negara ini. Apatah lagi yang dilanggar itu adalah undang-undang
tertinggi negara ini, iaitu Perlembagaan Persekutuan.
16.
Mereka
juga melanggar sumpah untuk mematuhi institusi negara. Harus difahami bahawa
kesemua institusi negara, seperti Raja Berperlembagaan, Mahkamah, Perdana
Menteri, Kabinet dan lain-lain kesemuanya diwujudkan melalui Perlembagaan
Persekutuan. Maka, mempertikaikan sosial kontrak bermaksud mempertikaikan
Perlembagaan Persekutuan itu sendiri dan secara langsung mereka mempertikaikan
institusi negara yang membawa maksud pembatalan kewarganegaraan.
17.
Sungguhpun
perlanggaran sosial kontrak bukan dilakukan oleh sejuta kumpulan pertama yang
menerima kewarganegaraan melalui ikrar taat setia mereka, namun oleh kerana
ikrar itu telah menurun ke cucu-cicit mereka, maka perlanggaran yang dilakukan
oleh keturunan mereka itu seolah-olah dilakukan sendiri oleh kumpulan pertama
tadi. Ini juga bermaksud bahawa
keturunan kumpulan yang pertama sudah tidak lagi boleh menjadi warganegara
secara otomatik kerana kewarganegaraan asal yang diberi kepada nenek moyang
mereka melalui sumpah taat setia telah terbatal akibat perlanggaran cucu-cicit
mereka sekarang.
18.
Yang Ketiga, penulis berasa
sangsi samada pengisytiharan sejuta kewarganegaraan itu adalah sah di sisi
undang-undang sebelum merdeka. Ini adalah kerana seperti yang disebut di atas,
empayar British menjajahi Tanah Melayu melalui undang-undang. Walaupun
Raja-Raja Melayu banyak membuat Perjanjian dengan empayar British, namun tidak
ada suatu pun perjanjian yang menyerahkan kedaulatan wilayah Raja-Raja Melayu
kepada empayar British. Ini bermakna Residen British memerintah Tanah Melayu
secara de facto (in actual). Oleh
itu, kuasa memerintah de legist (in
law) adalah senantiasa menjadi hak Raja-Raja Melayu di negeri masing-masing.
19.
Bukti
utama penulis mengatakan demikian adalah kerana pada tarikh 5hb Ogos 1957,
empayar British terpaksa memanggil kesemua Raja-Raja Melayu Bersekutu dan Tidak
Bersekutu untuk menandatangani suatu perjanjian bagi menyerahkan kuasa de legist itu kepada Empayar British.
Empayar British pula menyerahkan kuasa de
legist itu kepada rakyat Tanah Melayu pada 31hb Ogos, 1957 yang kita kenali
sebagai kemerdekaan.
20.
Ya,
kita bukan merdeka pada 31hb Ogos 1957. Itu hanyalah propaganda empayar British
bagi menunjukkan kepada dunia bahawa mereka telah memerintah Tanah Melayu.
Kemerdekaan sebenar adalah pada 5hb Ogos 1957, di mana kita dimerdekakan oleh
Raja-Raja Melayu daripada sistem feudalisma kepada system demokrasi berparlimen
dan Raja Berperlembagaan. Tahukah kita bahawa pada setiap masa sebelum merdeka
empayar British tidak boleh memutuskan, menghukum atau memerintah sesuatu tanpa
tandatangan Raja-Raja Melayu?
21.
Oleh
yang demikian, status quo adalah
bahawa Raja-Raja Melayu mempunyai kuasa mutlak terhadap subjek mereka di negeri
masing-masing. Ini termasuklah kuasa memberi kewarganegaraan. Oleh yang
demikian, perjanjian bertarikh 5hb Ogos 1957 itu hendaklah diteliti untuk
mengetahui samada setiap Raja-Raja Melayu yang mewakili negeri masing-masing
ada memberi hak menyerahkan kewarganegaraan kepada Perdana Menteri Malaya untuk
diberi kepada sejuta kaum Cina dan India.
22.
Yang Keempat, apabila suatu isu
dibawa ke mahkamah, maka mahkamah hendaklah memutus dan mengisytiharkan isu
tersebut.
23.
Signifikasinya
kepada kaum Melayu ialah, jika isu sosial kontrak ini diisytiharkan sebagai
tidak wujud oleh mahkamah, maka kaum Melayu akan mendapat kembali segala
peluang yang dirompak daripada mereka semasa Tanah Melayu dibahagi-bahagikan
kepada pendatang-pendatang asing.
24.
Namun,
jika isu bahawa sosial kontrak itu tidak wujud ditolak, kaum Melayu masih tetap
mendapat kebaikannya kerana penolakan memberi erti bahawa ia wujud. Oleh yang
demikian, segala hak keistimewaan kaum Melayu yang digariskan oleh Perlembagaan
Persekutuan kekal dan tidak lagi boleh dipertikaikan oleh sesiapa termasuk oleh
bangsa Melayu itu sendiri. Mempertikai keputusan mahkamah adalah perbuatan
menghina mahkamah yang boleh dihukum penjara.
RUMUSAN
1.
Kaum
Melayu dan kaum pendatang Cina dan India tidak bersalah di dalam isu
sosial kontrak ini. Sebenarnya, ketiga-tiga bangsa yang besar ini telah
diperdaya untuk berbuat demikian oleh empayar British demi memastikan British
tidak dibanjiri pendatang-pendatang asing dari Tanah Melayu.
2.
Sebenarnya,
kaum Cina dan India sendiri
tidak mahu menjadi warganegara Malaysia .
3.
Contohnya,
aspirasi GMP ini dikongsi oleh Hindraf yang mewakili kaum India . Ini terbukti dengan tuntutan
Hindraf kepada Ratu England
“… bahawa kaum India telah dipanggil oleh British
untuk bekerja di ladang-ladang getah milik British. Namun apabila British
memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu kaum India telah ditinggalkan oleh
British di Tanah Melayu. Perkara ini telah menyebabkan kaum India ditindas dan tidak diberi
peluang yang sewajarnya. Oleh yang demikian Hindraf menuntut supaya Ratu England membayar wang gantirugi kepada setiap
kaum India
yang ditinggalkan di Tanah Melayu”.
4.
Jelas
sekali, tuntutan Hindraf menggambarkan bahawa mereka tidak bersedia untuk
menjadi warganegara Malaya . Kaum India melalui Hindraf mahu empayar British
bertanggungjawab di atas perbuatan mereka meninggalkan kaum India di sebuah negara asing yang
tiada kena mengena dengan budaya mereka. Mungkin, memberi kewarganegaraan
British adalah lebih dipersetujui oleh kaum India kerana British jauh lebih
maju daripada Tanah Melayu.
5.
Di
samping itu, kaum Melayu juga harus mengambil pendekatan Hindraf. Kaum Melayu
sepatutnya menuntut Ratu England supaya membayar gantirugi kepada mereka kerana
akibat perbuatan empayar British meninggalkan kaum-kaum Cina dan India di
Malaya, yang akhirnya mengakibatkan kaum Melayu kehilangan peluang yang besar di
dalam hal-hal ekonomi, universiti, tempat bekerja, keluasan tempat kediaman
yang mengecil akibat penambahan penduduk yang ramai dan sebagainya.
6.
Melalui
rumusan-rumusan yang dilakukan di atas, maka penulis sesungguhnya menyeru
ahli-ahli Jawatankuasa Perundangan berdiskusi dan mengambil suatu ketetapan
untuk dibawa kepada Mesyuarat Jawatankuasa GMP tentang perkara ini.
No comments:
Post a Comment