sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Saturday 2 August 2014

PANAS : ISU PANTAI JOHOR, PAS KEDAH PUNYA TAIK LAGI NAK TUDUH BN! ! HUH


Geli ketiak aku semalam apabila terbaca dalam blog puak pakatan yang Pas Kedah cuba nak jadi Hero isu Pasar Malam Pantai Johor di Alor Setar semalam siap maki hamun BN Kedah lagi. 

Isu ini masa zaman depa lagi,  depa punya TAIK lepas tu tuduh TAIK tu BN punya angkara. Huh! !! 

Hampa nak tau cerita sebenar jom baca artikel di bawah ; 

Semalam kecoh pasal isu Pasar Malam Pantai Johor, tak dinafikan pasar malam Pantai Johor sudah lama beroperasi. Ia merupakan tapak pasar malam sementara sebelum menunggu tapak pasar sebenar siap dibina dan dipindahkan untuk kekal beroperasi. Kalau dulu, negeri Kedah ni negeri yang agak lembab ekonominya, soo kereta pun tak banyak.

Tapi lanie dah beza, jalan sudah diperbesarkan, tetapi ianya gagal menampung kesesakan lalulintas di jalan-jalan utama. Akibat daripada kesesakan tersebut, dikenalpasti ada diantara pasar malam tepi jalan menjadi punca utama. Termasuklah salah satunya pasar malam Pantai Johor.

Diatas sebab demikian, arahan dikeluarkan oleh pihak Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) untuk pepindahan pasar malam tersebut. Malah notis yang dikeluarkan oleh MBAS itu disokong oleh Menteri Besar Kedah untuk penutupan dan perpindahan.

Maka tarikh tamat notis tersebut adalah pada 1 Ogos 2014, penutupan dan perpindahan pasar malam Pantai Johor diberi notis 24 jam semula pada 31hb Julai 2014 dan berkuatkuasa pada 1 Ogos 2014 berpandukan arahan pada notis mula-mula dikeluarkan oleh Datuk Bandar MBAS dan Menteri Besar Kedah.

Selepas kecoh dan riuh rendahnya penutupan pasar malam Pantai Johor, Pas Kedah yang diketuai oleh YB Amirudin, adun Anak Bukit (kaki sapu bini orang) menjadi hero kononnya BN Kedah kejam, zalim, jahat dan segala macam lagi depa bubuh nak bagi nampak BN Kedah ni tak elok.



Jika anda baca balik tulisan diatas, anda mesti nampak arahan dari Menteri Besar Kedah. Arahan awal dan notis awal dikeluarkan oleh Datuk Bandar Alor Setar atas arahan Menteri Besar Kedah Allahyarham Ustaz Azizan Razak (bukan Mukhriz Mahathir). Notis awal tersebut dikeluarkan pada 4 tahun lepas, semasa perancangan awal untuk mengubah pasar malam terbabit ke tapak baru yang hanya beberapa meter dari tapak asal.

Arahan perancangan penutupan dan perpindahan tapak pasar malam Pantai Johor dilakukan oleh Pas Kedah dibawah kuasa Menteri Besar Allahyarham Ustaz Azizan. Pihak MBAS boleh mengesahkan perkara ini, kerana ia berpandukan pada notis awal. Jika tak percaya boleh semak dengan YB Phahrolrazi, beliau merupakan EXCO PBT zaman Pas Kedah dulu.

Kejadian semalam pula terjadi apabila, ada pihak atasan mempersoalkan kepada Datuk Bandar Alor Setar kenapa pasar malam tersebut masih tidak dipindah setelah 4 tahun notis dikeluarkan.

Selepas mendengar pertanyaan dari pihak berkenaan, Datuk Bandar yang selama ni tidoq jadi gelabah bewak dan terus mengarahkan penutupan pasar malam terbabit tergesa-gesa tanpa perancangan.



Maka keluarlah notis 24 jam atas paksaan berpindah dan menutup pasar malam terbabit semalam. Maka kecohla semalam, dan YB Amirudin (kaki sapu bini orang) cuba menjadi hero dengan menelefon YB Exco, Datuk Bandar,  Setpol MB dan beberapa pemimpin lain ketika mereka itu ada majlis bersama YDP Agong.

Itulah kisah sebenar, disebalik kejadian. Malah kami sedang berusaha mencari notis awal yang dikeluarkan oleh Pas Kedah dan MBAS untuk menutup pasar malam terbabit. Kerana hari ini Kedah masih lagi cuti raya dan pejabat MBAS masih lagi ditutup, maka pencarian dokumen amatlah sukar untuk dilakukan.

Sebenarnya, perpindahan pasar malam tu bagus, sebab tapak ganti ianya lebih selesa dan tidak menganggu lalulintas. Malah tapak ganti terbabit dah lama siap, sepatutnya peniaga pasar malam bekerjasama dengan pihak penguatkuasa untuk berpindah. Sampai bila kita nak penuhkan jalan setiap kali pasar malam dibuat?

Malah ianya berdekatan dengan masjid dan jalan ke Istana. Hari ni Datuk Bandar pun memberi kenyataan ada akhbar,

Datuk Bandar Alor Setar, Datuk Mat Noh Ahmad berkata arahan penutupan dilakukan bagi menyelesaikan beberapa masalah seperti kesesakan dan kawasan parkir bagi jemaah masjid berdekatan selain pasar malam itu terletak di jalan protokol. 

Beliau berkata kawasan tersebut menjadi semakin sempit kerana terdapat peniaga yang turut berniaga di atas jalan utama.

Pihaknya sudah memperoleh tapak baharu yang terletak di Jalan Suka Menanti dan pengumuman mengenainya dijangka dibuat Ahad ini dan kesemua peniaga terbabit boleh mula berniaga di situ Jumaat depan, katanya.


Sepatutnya beliau mengumumkan tapak perpindahan sebelum menutup tapak asal. Ini dah tutup baru nak umum tapak pindah. Apa pun turr la ini Datuk Bandar.

Jika perpindahan ini yang dirancang 3 atau 4 tahun lepas, malah ia dilakukan secara teliti dan berperingkat, rasanya takdak masalah. Tapi inilah yang terjadi jika Datuk Bandar dan Majlis Bandaraya lemah dalam penguatkuasaan, malah tidak serius dalam tanggung jawab yang diberikan.

Dari blog KLKeKedah

P/S : buat macai2 Pas tu tak payahlah nak tegak benang yang basah,  pemimpin hampa kencin hampa pulak duk tadah mulut. . Yang buat onar tetap buat onar,  Bangkai buat macam mana pun baunya tetap busuk! ! 

1 comment:

Anonymous said...

adun Anak Bukit baru bangkit ke ?
... maklum la banyak "keroje" ...

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive