sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Monday 7 March 2016

NGO bidas laporan 1MDB diklasifikasi bawah OSA



Keputusan Ketua Audit Negara untuk mengklasifikasikan laporan audit berkaitan 1MDB di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) merupakan satu halangan kepada keadilan, kata sebuah NGO anti-rasuah.

Pengarah eksekutif Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4), Cynthia Gabriel berkata langkah itu bertentangan dengan fungsi yang mendasari audit itu sendiri.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata langkah melindungi laporan itu di bawah OSA menghalang wacana dan perbahasan terbuka, tetapi yang lebih penting, ia merupakan halangan kepada keadilan kerana mencerobohi peruntukan perundangan dalam pengendalian kes-kes seumpama itu.

Keputusan itu juga bertentangan dengan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Menentang Rasuah (UNCAC), yang mana Malaysia telah menandatanganinya pada 2003 dan disahkan pada 2008.

Pasal 5 (1) UNCAC menyatakan bahawa "setiap pihak negeri hendaklah, selaras dengan prinsip-prinsip asas sistem undang-undang... melaksanakan atau mengekalkan dasar anti-rasuah yang berkesan dan diselaraskan, yang menggalakkan penyertaan masyarakat dan mencerminkan prinsip-prinsip kedaulatan undang-undang, pengurusan yang betul hal ehwal dan harta benda awam, integriti, ketelusan dan akauntabiliti."

Oleh itu, tegasnya ia menjadi tanggungjawab Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang bagi memastikan siasatan 1MDB adalah telus dan dengan "penyertaan tanpa halangan" anggota Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

"Sebaliknya, langkah tersebut menghapuskan penyertaan masyarakat, menghalang kedaulatan undang-undang dan menghalang ketelusan dan akauntabiliti," tegas Gabriel.

Ini, katanya, hanya menyerlahkan kontroversi sekitar siasatan 1MDB, dan mencalarkan sistem keadilan Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

Kes DAP PENANG dgn kes azmin di selangor ngada tak nak korek ke NGO atau NGOK

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive