PILIHLAH KESEDERHANAAN
Oleh : Norali Bin Nordin, Ketua Biro Perundangan Gagasan Melayu Perak
Tarkih Artikel : 13-01-2011
Rakyat malaysia sekarang hidup di dalam suatu zaman yang memerlukan mereka
membuat pilihan. Tidak kira apa jenis aktiviti yang diceburi samada seni, sukan
mahupun di dalam urusan hidup seharian kita di dorong untuk memberi dan
menunjukkan sokongan kepada sesebuah pihak.
Di dalam sukan bolasepak di dalam atau di luar negara misalnya, para
peminat sukan bolasepak harus memilih pasukan mana yang mahu mereka sokong. Di
dalam cabang seni pula diwujudkan rancangan-rancangan berbentuk realiti di mana
rakyat Malaysia disogok supaya menyokong bintang pilihan mereka.
Perkara ini tidak terhenti di situ sahaja, berbagai-bagai aktiviti
diwujudkan bagi menyemai kesetiaan kepada pasukan atau bintang pilihan mereka.
Di suatu sudut perkara ini adalah positif demi memupuk semangat berpasukan
dalam mencapai kemenangan. Namun, di suatu sudut yang lain kita harus
berwaspada kerana masyarakat sebenarnya sedang dipupuk dengan sikap fanatik.
Erti fanatik di dalam kamus dewan bahasa dan pustaka adalah merujuk kepada
orang yang keterlaluan pada sesuatu pegangan atau pendirian. Kebiasaanya
sokongan yang diberikan adalah dalam tahap melampau dan membabi buta. Sikap
fanatik akan menyebabkan seseorang tidak lagi berupaya menggunakan akal dan
fikiran untuk membentuk keputusan mengikut kemahuannya sendiri. Demi pilihan
yang telah dibuat, walau seburuk mana individu atau pasukan yang disokong
mereka akan tetap mengatakan bahawa itulah yang terbaik. Berbagai hujah dan
alasan yang tidak masuk akal direka demi mempertahankan pasukan atau bintang
mereka.
Demikianlah juga senario di dalam kancah politik negara. Namun, yang lebih
berbahaya adalah para peminat sesebuah parti politik bukan sahaja bersikap
fanatik malah ada yang menuju ke arah sikap ekstremisma. Masih panas lagi di
dalam ingatan kejadian di negeri Perak semasa kemuncak kemelut perlembagaan
negeri tersebut baru-baru ini. Seorang penyokong sebuah parti politik tergamak
tidur di atas jalanraya dan menghalang kereta Sultan Perak dari bergerak.
Perkara ini terjadi semata-mata untuk menyatakan ketidakpuasan hati mereka
terhadap keputusan Sultan Perak melantik Menteri Besar baru yang bukan dari
kalangan pemimpin parti mereka.
Tanpa usul periksa penyokong ini merasakan bahawa parti mereka telah
dianiaya. Sikap ekstrem ini menjadikan mereka terlupa untuk membuat kajian
berkenaan kuasa Sultan Perak yang terkandung di dalam Undang-Undang Tubuh
Negeri Perak. Kuasa eksklusif Sultan di dalam melantik Menteri Besar untuk
mentadbir negeri beliau juga dibelakangkan demi emosi ekstrem untuk menyokong
parti politik pilihan mereka. Malah fungsi Sultan Perak sebagai simbol agama
Islam juga sanggup dicemar meskipun parti yang disokong individu tersebut
membawa ideologi perjuangan menuju negara Islam.
Perbuatan individu tersebut menghantar isyarat kepada masyarakat berbeza
agama bahawa orang-orang Islam sanggup mengenepikan agama mereka demi menyokong
ideologi kepartian. Bayangkan, secara peribadi, saya berpendapat bahawa simbol
penyatuan umat Islam dunia adalah Baitullah di Mekah. Seluruh umat Islam tunduk
sujud ke arah Baitullah untuk menyatakan bahawa akidah mereka adalah satu,
tuhan mereka juga adalah satu, esa, tidak beranak dan diperanakkan.
Di negara ini oleh kerana Baitullah jauh dari mata maka terdapat lakuna di
dalam sistem masyarakat Islam. Kekosongan ini menyebabkan pemimpin-pemimpin
terdahulu daripada kita mengambil keputusan untuk menjadikan Sultan sebagai
Ketua Agama Islam setiap negeri di Tanah Melayu dengan tujuan Sultan-Sultan
tersebut menjadi simbol penyatuan umat Islam berbangsa Melayu bagi mengganti
Baitullah yang jauh dari mata. Maka, apabila individu ini menggempur Sultan
Perak dengan lagak berani mati tidur di atas jalanraya, di tambah pula beliau
memakai fesyen pakaian ala Rasulullah S.A.W maka ianya kelihatan seolah-olah
Baginda memerangi Baitullah. Ini semua terjadi kerana sikap ekstrem kepartian
mengaburi pandangan dan kebolehan membuat keputusan yang sederhana.
Parti politik berdiri di atas suatu ideologi. Ideologi ini dikongsi sesama
para pemimpin yang mengasaskan parti tersebut. Seterusnya, ianya diserap kepada
penyokong akar umbi dijadikan sebagai wadah perjuangan parti. Ianya sama sekali
tiada kaitan dengan agama kerana agama diturunkan untuk menyelamatkan individu
daripada kebinasaan dan api neraka. Agama mampu menyelamatkan sesebuah bangsa,
tetapi parti politik jika tidak kena cara boleh menyebabkan sesuatu bangsa itu
musnah dan tidak relevan lagi dalam pembangunan negaranya.
Hakikatnya, parti politik ditubuhkan dengan tujuan utama memenangi
pertandingan pilihanraya. Untuk tujuan tersebut, para pemegang watak utama di
dalam sesuatu parti perlu melalui proses-proses asas untuk memenangi
pertandingan pilihanraya. Di antaranya adalah melakukan peperangan saikologi
supaya persepsi para pengundi mengatakan mereka dipihak yang benar. Untuk
tujuan itu, terdapat bermacam-macam cara dan teori yang diketengahkan oleh
pakar-pakar perang saikologi. Ianya adalah adat pertandingan, namun jika ianya
dilakukan secara ekstrem maka terciptalah teori politik matlamat menghalalkan
cara ala Machiavelli. Timbullah persepsi, parti kami berganding dengan parti
berbeza agama tidak mengapa kerana ianya sesuai dengan Islam. Maka, keluarlah
dalil-dalil Al-Quran membenarkan perkara tersebut tetapi jika parti yang
menjadi seteru mereka buat ianya sah kafir juga berdasarkan dalil-dalil
Al-Quran yang dikupas sedemikian rupa. Akibatnya umat Islam menjadi keliru dan
hilang arah tuju. Agama Islam yang sepatutnya digunakan untuk menyatupadukan
umat akhirnya disalahgunakan untuk pertandingan pilihanraya.
Jika kita amati sejarah penubuhan parti-parti politik di Malaysia kita akan
dapati bahawa kesemua parti-parti utama orang Melayu asalnya adalah dari
pertubuhan yang sama iaitu Persatuan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) atau
lebih popular dikenali sebagai UMNO. Parti Islam SeMalaysia (PAS) ditubuhkan
pada 24hb November 1951 melalui Muktamar Ulama Ketiga Biro Agama Umno yang
diadakan di Bangunan Kelab Umno Bagan, Butterworth dengan Ustaz Haji Ahmad Fuad
Hassan dipilih sebagai Pengerusi penaja. Keputusan itu dibuat kerana golongan
ulama di dalam UMNO kecewa peranan mereka dipinggirkan oleh para pemimpin utama
UMNO pada waktu itu.
Seterusnya, Parti Semangat 46 ditubuhkan pada tahun 1988 oleh Tengku
Razaleigh Hamzah setelah tewas pertandingan merebut Jawatan Presiden Umno
kepada Tun Dr. Mahathir. Dan akhir sekali, Parti Keadilan Nasional (kini
dikenali sebagai Parti Keadilan Rakyat) pula ditubuhkan sekitar tahun 1999
rentetan dari pemecatan Dato Seri Anwar Ibrahim dari UMNO dan jawatan Timbalan
Perdana Menteri Malaysia.
Kesemua parti serpihan UMNO ini ditubuhkan kerana kekecewaan para pemimpin
utama mereka dari kancah politik dalaman UMNO. Oleh sebab itu adalah tidak
mengejutkan jika kita mendapati Perlembagaan parti-parti ini seakan-akan
Perlembagaan UMNO iaitu berdiri di atas huruf Alif Ba Ta iaitu Agama Bangsa dan
Tanahair dengan pengecualian kepada Parti Keadilan Rakyat yang memperjuangkan
konsep pluralisma atau kesamarataan tidak kira agama dan kaum.
Di dalam sistem demokrasi berperlembagaan yang diamalkan di Malaysia,
penubuhan parti-parti ini bukanlah menjadi suatu kesalahan. Namun ianya
mestilah diamalkan dengan tahap kebertanggungjawaban yang tinggi dan mengelak
sikap ekstremisma. Perlu diingat bahawa demokrasi membawa maksud suara
majoriti. Oleh yang demikian, para pemimpin utama parti-parti di Malaysia
mestilah menerima hakikat bahawa suara majoriti rakyat sudahpun membuat pilihan
iaitu untuk parti Barisan Nasional memerintah negara. Janganlah kerana mahu
menang pertandingan pilihanraya yang seterusnya maka suara majoriti yang sudah
membuat pilihan cuba dinafikan dengan lagak ekstremisma golongan minoriti.
Hormatilah keputusan mereka. Mungkin mereka mahukan kesederhanaan.
Oleh kerana itu, sikap ekstrem YB Adun Sri Muda di dalam mempertahankan
ideologi parti beliau amatlah dikesali sehingga sanggup mengeluarkan kenyataan
kontroversi melalui blog beliau dan disiar semula melalui akhbar Utusan
Malaysia baru-baru ini. Kenyataan beliau ini seolah-olah mempertikai Institusi
Raja-Raja Melayu yang menjadi asas penubuhan negara ini. Perlu diingat bahawa
negara-negara lain di dunia mengiktiraf Malaysia sebagai sebuah negara
berdaulat adalah kerana asas penubuhannya.
Apakah asas penubuhan negara Malaysia? Malaysia ditubuhkan di atas prinsip
pemecahan kuasa bertujuan mengwujudkan sistem "check and balance".
Sistem ini diwujudkan untuk mengelak dari terdapatnya penyalahgunaan kuasa di
pihak parti yang memerintah. Secara teori, ianya dipecahkan kepada tiga cabang
iaitu eksekutif, kehakiman dan penggubal undang-undang. Keseluruhan proses
penubuhan cabang-cabang ini diperihalkan secara teliti di dalam Perlembagaan
Persekutuan dan Perlembagaan Negeri. Namun,
terdapat sedikit kelainan akan amalan demokrasi ini di Malaysia. Ini
adalah kerana, Perlembagaan Persekutuan Malaysia juga mengiktiraf Majlis Raja-Raja
sebagai salah satu cabang pemecahan kuasa. Majlis Raja-Raja mempunyai fungsi
dan peranannya yang tersendiri baik di dalam sebuah Negeri ataupun Persekutuan.
Malah ianya menjadi jalan keluar jika sekiranya terjadi suatu
"impasse" atau kebuntuan di dalam mentakrif Perlembagaan baik di
negeri atau di persekutuan.
Apabila cabang penggubalan undang-undang (di mana YB Adun Sri Muda adalah
ahlinya) mempertikai keputusan Sultan Selangor yang menganggotai Majlis
Raja-Raja maka amat jelas di sini telah berlaku pencerobohan kuasa di antara
cabang-cabang demokrasi seperti yang dibincangkan di atas. Soalnya perlukah
sikap ekstrem ini dibiarkan tanpa sekatan. Selain daripada pencerobohan kuasa,
YB tersebut juga telah membuka kincir air yang berkebolehan membuatkan khalayak
rakyat tidak lagi menghormati cabang-cabang demokrasi yang mengasaskan negara
ini. Apabila ini terjadi maka situasi yang dipanggil sebagai anarki boleh
terjadi di negara kita. Seterusnya, di dalam keadaan huru-hara akibat anarki
negara akan hilang kedaulatannya dan kuasa asing boleh mengisytiharkan negara
ini sebagai wilayah mereka. Maka lenyaplah satu lagi perjuangan sebuah bangsa
berdaulat di Nusantara Melayu.
Kementerian Dalam Negeri dan Peguam Negara harus bertegas di dalam
menangani trend sebegini. Terdapat Undang-Undang yang sesuai seperti Akta
Hasutan, Akta Keselamatan Dalam Negeri malah Kanun Kesiksaan boleh digunapakai
bagi membendung trend sikap ekstrem sebegini. Undang-Undang yang ada ini
bukanlah dibuat secara membuta tuli. Ianya telah dibahaskan di Parlimen sebelum
dijadikan Undang-Undang yang sah sebelum digunapakai kepada seluruh rakyat
Malaysia. Kesemua Undang-Undang ini juga diluluskan Parlimen adalah bertujuan
untuk menjaga keselamatan rakyat Malaysia. Maka adalah menjadi tanggungjawab
Kementerian berkaitan untuk memastikan rakyat Malaysia boleh hidup dengan aman
dan tenang sepertimana hasrat golongan suara majoriti yang memilih
kesederhanaan.
No comments:
Post a Comment