sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Friday 13 February 2015

Amerika Jangan Belagak Pandai - @azwanbro



Siapa yang tak kenal perangai Amerika yang suka mencampuri urusan negara lain, dalam kes Anwar yang dijatuhkan hukuman menjara 5 tahun kerana MELIWAT Saiful yang juga bekas pembantunya. Amerika dilihat mempertikaikan institusi kehakiman Malaysia kerana hukuman itu.

Kesalahan MELIWAT adalah satu perkara yang menyalahi undang-undang di Malaysia dan haram disisi agama Islam. Di Amerika memang tak payah cakap la bukan saja liwat DIHALALkan malah semua perkara mereka izinkan.

Dari dulu Amerika memang mempertahankan Anwar kerana bagi mereka Anwar adalah sekutu rapat mereka dan mengharap Anwar boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia agar mudah tunduk atas setiap arahan.

Bagi Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairul Azwan Harun, Amerika Syarikat berperangai seperti kanak-kanak kerana mempertikaikan dan mencampuri urusan negara orang lain.

Amerika juga dilihat sebuah negara ekstremis kerana menjadi penyibuk dan menjaga 'tepi kain' negara secara keterlaluan yang melampaui batasan diplomatik serta demokrasi sedia ada.



"Anwar dan Saiful (Mohd Saiful Bukhari Azlan) bukan rakyat Amerika, jadi mereka tidak payah hendak menyibuk hal negara kita. Ini soal Anwar dan bekas pembantu dia dahulu dan tidak ada kena mengena dengan kerajaan atau rakyat Amerika.

"Pentadbiran Rumah Putih juga dangkal sistem demokrasi dan kehakiman kita. Negara Uncle Sam berlagak pandai seolah-olah mereka arif sangat apa yang sedang berlaku.

"Amerika sendiri banyak isu hak asasi dan perundangan sendiri yang perlu diperbaiki dahulu," katanya


Khairul Azwan mengulas petisyen yang dibuat pada Selasa bagi mendesak pentadbiran Barack Obama mempercepatkan pembebasan Anwar dari penjara sebagai polisi utama AS ke atas Malaysia

Bagaimanapun pada Khamis, sebuah petisyen dibuat bagi membantah pentadbiran Obama pula.

Petisyen tersebut menyebut kekesalan rakyat Malaysia yang berang dengan kenyataan Rumah Putih yang menyatakan kekesalan warga Amerika dengan keputusan Mahkamah Tinggi Malaysia menjatuhkan hukuman lima tahun ke atas Anwar atas tuduhan meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan tidak lama dulu.

Dalam pada itu, kata Khairul Azwan, Amerika harus sedar mereka bukan polis atau mahkamah antarabangsa untuk menentukan keputusan perundangan di mana-mana negara di dalam dunia.

"Tidak perlu sibuk hal org lain. Amerika perlu jaga masalah sendiri. Mereka punya banyak masalah dalam negara sendiri.

"Pergi selesaikan dahulu pelbagai masalah termasuk isu hak asasi manusia dan keadilan antara kaum di Amerika juga masih banyak di negara mereka," ujarnya yang dipetik dari kenyataan Astro Awani.

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive