sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Friday 7 August 2015

#MH370 : Serpihan Tingkap & Kerusi Antara Yang DiTemui


Serpihan sayap yang dikenali sebagai flaperon di Pulau Reunion, Perancis disahkan milik pesawat MH370 adalah kerana ciri-cirinya yang sepadan dengan rekod milik syarikat Malaysia Airlines (MAS).

“Konklusi penemuan itu tercapai apabila pasukan teknikal mendapati rekod-rekod teknikal dan penyelenggaraan MAS sama dengan flaperon yang ditemui,” kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai dalam satu sidang media, Khamis.

Bila ditanya mengapa negara mengesahkan ia milik MH370 sedangkan pihak berkuasa Perancis pada sidang media pada hari yang sama berkata siasatan ke atas flaperon berkenaan masih dijalankan, Liow berkata pengesahan itu turut dibuat berdasarkan lokasi penemuan flaperon yang konsisten dengan corak hanyutan yang telah ditentukan oleh pasukan pakar yang terpilih.

Pasukan itu terdiri daripada pakar MAS, Jabatan Penerbangan Awam (DCA) serta pasukan penyiasat antarabangsa.

“Tanpa bukti fizikal, tentu sukar untuk kita tentukan. Sekarang kita sudah menemui flaperon ini yang diharapkan dapat mendekatkan kita kepada lebih banyak penemuan seterusnya merungkai misteri kehilangan MH370,” kata Liow

Pasukan pencari temui tingkap dan kusyen tempat duduk pesawat

Sementara itu, Tiong Lai melaporkan pasukan mencari yang berada di Pulau Reunion turut menemui beberapa serpihan yang dipercayai daripada sebuah pesawat.

Tambahnya antara yang ditemui termasuk bahagian tingkap dan kusyen tempat duduk.

Bahagian tersebut telah dihantar kepada pihak berkuasa Perancis untuk diteliti dan disahkan status.

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive