sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Sunday 17 May 2015

Asean Harus Desak Myanmar Hentikan Keganasan Terhadap Rohingya @azwanbro


Kesengsaraan Etnik Rohingya akibat keganasan dan penganiayaan Kerajaan Myanmar terhadap mereka terus mendapat perhatian pelbagai pihak. Kebimbangan terhadap keadaan ini turut mendapat perhatian daripada Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairul Azwan Harun. Ikuti kenyataan daripada Khairul Azwan mengenai perkara ini. 

Asean Harus Desak Myanmar Henti Keganasan Terhadap Rohingya 
Saya melihat dengan penuh kebimbangan terhadap keadaan yang dihadapi oleh 8,000 rakyat Rohingya dan pelarian Bangladesh yang masih terkandas di laut tanpa makanan dan air.

Tindakan dan penganiayaan kerajaan Myanmar terhadap rakyat Rohingya tidak lagi menjadi perkara domestik tetapi ianya diletakkan sebagai krisis kemanusiaan serantau yang perlukan tindakan segera oleh komuniti ASEAN.

Saya menggesa kerajaan Malaysia sebagai pengerusi ASEAN untuk mengadakan mesyuarat tergempar dan membuat tuntutan bahawa kerajaan Myanmar menghentikan diskriminasi terhadap rakyat Rohingya dimana hampir 1 juta Rohingya telah dinafikan kewarganegaraan, kebebasan untuk bersuara, akses kepada pendidikan dan faedah lain di Myanmar lantas membawa kepada penghijrahan tersebut. Pemimpin ASEAN juga perlu memainkan peranan yang aktif untuk menyediakan bantuan kemanusian sementara menunggu penyelesaian jangka masa panjang.

Pemuda UMNO akan menyertai beberapa organisasi dan individu untuk menghantar apa sahaja bantuan yang perlu bagi pelarian terkandas, termasuk air minuman yang bersih dan makanan dalam tin bagi membantu mereka yang sedang di dalam keadaan terdesak. 

Memandangkan ini adalah isu serantau, Pemuda UMNO juga akan menulis kepada semua pemimpin muda seluruh negara dibawah naungan ASEAN bagi mengambil pendirian yang lebih proaktif dalam membantu nasib pelarian Rohingya. Ini adalah masa untuk bertindak, bukan hanya untuk untuk berbincang, dan hanya tindakan serantau dapat menangani krisis serantau ini.

Krisis pelarian ini menonjolkan kesepakatan kita dalam menangani perbalahan, samada baik mahupun buruk. Jika tidak dibendung, ianya akan terus mendorong kepada sikap kebencian dan sifat tidak berperikemanusiaan terhadap golongan yang tidak berdosa, perbezaan darjat dan membawa kepada kepada pembunuhan yang berleluasa.

Tetapi ada juga diantara mereka yang memilih untuk membantu dan melindungi pelarian, sekaligus menunjukkan potensi kita untuk memberi bantuan yang secukupnya dan memastikan golongan Rohingya ini terbela dan dapat menjalani kehidupan yang baik.

Kami yakin bahawa pihak tertinggi ASEAN akan berpegang teguh pada usaha penyelesaian krisis ini, dan kita perlu membuktikan bahawa kita mampu mencari jalan yang terbaik bagi menghalang isu ini dari menjadi lebih melarat.

KHAIRUL AZWAN HARUN
NAIB KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA
15 MEI 2015

1 comment:

Anonymous said...


Golongan Mamak Haramjaddaj yang didokong kuat oleh Mamak Boss Mahathir Mohammed, ini berterusan menabur onar dan fitnah supaya Orang-Orang Melayu membenci Para Pemimpin dari Kalangan Orang-Orang Melayu khususnya PM Najib dan TS Muhyiddin.

Golongan Mamak ini disokong kuat oleh Blogger Kuat PemFitnah spt:

1. Syed - Outsidethe box.
2. Din Turtle.
3. Apanama
4. A Kadir Jasin
5. Zainuddin Maiden
6. Celah Gelegar
7. Putra Merdeka
8. Just Read
9. Minaq Jinggo- Jinggo Photos
10. Mummy Rokiah
11. Another Bricks of The Wall
12. Kluang Diamond - Blogger Binggung yang mencari Identity menumpang Isu-isu utama.
13. Just My Thoughts

Ada juga Blogger-Blogger Melayu di atas yang Banggang, Bebal, Bahalul, Bodoh, Binggung yang tercocok hidung dalam mengikuti dakyah, fitnah yang dipelopori oleh golongan Mamak.

Melayu harus waspada pada Blogger Golongan Mamak yang setiap Hari cuba Melemahkan dan Menjatuhkan Usaha-Usaha yang dibuat oleh Kerajaan UMNO/BN yang majoritinya Orang-Orang Melayu.

Kerajaan Melayu Melaka jatoh ketangan Portugis, bermula era Penjajahan Asing disebabkan Golongan Istana dikuasai dan dikawal oleh Golongan Mamak.

Hari ini, Golongan Mamak menguasai seluruh Pentadbiran Kerajaan Malaysia - Ketua Setiausaha Negara, Ketua Perbendaharaan Negara, Ketua Polis Negara, Majlis Keselamatan Negara, Tabung Haji, waimma 1MDB semuanya diterajui oleh Mamak.

Lemahkah Orang Melayu bila mana Semua Jawatan Tinggi Kerajaan diterajui oleh Mamak? Bila lagi Orang Melayu Hendak INSAF???

Ini bukan seruan dan isu perkauman, tapi marilah kita sama-sama berfikir sejenak, wahai bangsa ku orang-orang Melayu.

Melayu bergaduh, menang sorak, kampung tergadai???

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive