sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Friday 29 March 2013

LIMA LANGKAWI : TUDIAAA KONTRAK PERTAHANAN RM 4 BILLION #TukarKedah



Langkawi: Sebanyak 24 perjanjian dimeterai Kementerian Pertahanan dengan syarikat tempatan dan asing membabitkan pelbagai aset dan perkhidmatan pertahanan bernilai RM4.27 bilion, semalam.

Ia merangkumi enam dokumen kontrak dan tiga surat setuju terima (LoA) bernilai RM548.63 juta yang dimeterai dengan lapan syarikat iaitu Joint Stock Company (JSC) Aviation Holding Company Sukhoi, Rosebank Engineering Pte Ltd, Hei Tech Padu Bhd, UniKL Resources Sdn Bhd, Telekom Malaysia (TM), Penerbangan Malaysia (MAS), BHIC Aeroservices Sdn Bhd dan BHIC Defence Techservices Sdn Bhd.

11 MoA, empat MoU

Manakala 11 Memorandum Persetujuan (MoA) dan empat Memorandum Persefahaman (MoU) bernilai RM3.72 bilion membabitkan kerajaan Pahang, Kementerian Sumber Manusia, Puncak Niaga Holdings Bhd, Taman Teknologi Pertahanan dan Keselamatan Malaysia (MDSTP), Persatuan Industri Marin Malaysia (AMIM) dan Aerotree Defence and Services Sdn Bhd.

Majlis pemeteraian dokumen disaksikan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, pada hari ketiga Pameran Antarabangsa Aeroangkasa dan Maritim Langkawi 2013 (LIMA ’13), semalam.

Hadir sama, Panglima Angkatan Tentera, Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Sri Dr Ismail Ahmad.

Kontrak dengan Aviation Holding Company Sukhoi adalah bagi membekal komponen alat ganti, membaik pulih dan sokongan teknikal untuk jet pejuang Sukhoi SU-30MKM.
SU-30MKM juga mendapat sokongan Hei Tech Padu yang akan menyediakan sistem bantuan latihan dipertingkatkan untuk operasi Sekolah Sistem SU-30MKM di Pangkalan Udara Gong Kedak, Terengganu.

Rosebank Engineering pula bertanggungjawab bagi komponen alat ganti, penyelenggaraan dan baik pulih (MRO) dan sokongan teknikal untuk jet pejuang F/A-18 Hornet, S70 Blackhawk, Sk61 Nuri dan C130 Hercules.

Antara LoA yang dimeterai ialah dengan MAS bagi perkhidmatan penerbangan catar udara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dari Semenanjung ke Sabah, Sarawak dan Labuan, serta penerbangan antara negeri di Malaysia Timur.

Manakala BHIC Defence Techservices pula akan menyediakan perkhidmatan MRO dan pembekalan alat ganti bagi meriam Oerlikon 35mm dan radar Skyguard untuk Tentera Darat.

Antara MoA pula ialah pelantikan AMIM sebagai peneraju industri sektor pembinaan dan pembaikan kapal.

MoA dimeterai MDSTP pula membabitkan beberapa siri perjanjian berasingan merangkumi perkongsian kerjasama menerokai dan memasuki perjanjian sah bagi penubuhan dan sokongan aktiviti membabitkan pembangunan di MDSTP dengan antaranya Artimal De System Sdn Bhd, Duromac (M) Sdn Bhd, Gem Elettronica SRI, Khadra Ventures Sdn Bhd, Italian Aerospace Research Centre, IDS Ignegneria Dei Sistemi dan Vitrociset SpA.

Sementara itu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyaksikan MoU ditandatangani antara PWN Excellence Sdn Bhd diwakili Pengarah Urusannya, Ahmad Khairul Hafiez dan Weststar Aviation Services Sdn Bhd diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya, Jen (B) Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin.

Sumber-Bharian Online

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive