sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Tuesday 4 June 2013

VIDEO SEDIH : PERGINYA SENIMAN AGUNG S SHAMSUDDIN - AL-FATIHAH


Hari ni kita kehilangan seorang lagi tokoh seni tanah air iaitu seniman S.Shamsuddin . Beliau meninggal dunia pada pukul 10.56 pagi tadi di kediamannya di Bukit Batok Avenue , Jurong , Singapura.

Kita sedia maklum Allahyarham sememangnya terkenal semenjak era P.Ramlee lagi . Lakonannya yang tidak lapok di tenggelam zaman seperti Ali Baba Bujang Lapok , Seniman Bujang Lapok dan macam-macam lagi.

Semoga Rohnya dicucuri rahmat Allah . Al- Fatihah .


Sedikit tentang Allahyarham

Shamsudin bin Dali atau lebih kenali sebagai S. Shamsudin merupakan pelakon komedi terkenal filem Melayu terutama era Studio Jalan Ampas di Singapura. Beliau kelahiran Singapura dan tinggal di rumah anak bongsunya di flet Bukit Batok, Singapura. S. shamsudin dilahirkan pada 1 Januari 1929

Beliau seangkatan dengan seniman agung Allahyarham P Ramlee, Allahyarham A R Tompel dan Datuk Aziz Satar, dan telah berlakon dalam lebih 30 filem sejak 1948. 

Shamsudin berkahwin dengan Puteh Esmoon pada 1954 mempunyai tujuh anak dan 14 cucu. 

Pada 26 Jun 2010 ,Bekas Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim, Datuk Mustafa Maarof dan Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) Mohd Mahyidin Mustakim melawat S Shamsuddin. Sumbangan RM10,000 dari dana Finas turut diberikan. 



DI MANA KAN KU CARI GANTI 

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive