sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Thursday 3 July 2014

RAKYAT TIDAK PERLU SERTAI PEPERANGAN DI SYIRIA @dsjamilkhir @NajibRazak



Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata umat Islam di Malaysia tidak perlu melibatkan diri dalam peperangan di Syria atas nama jihad.

Bagaimanapun, umat Islam digalakkan untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada golongan yang terjejas dengan peperangan itu, katanya.

"Janganlah kita membuat keputusan untuk melibatkan diri tanpa mengkaji adakah peperangan itu dianggap jihad,” katanya dalam satu sidang media hari ini.

Malah, golongan yang terlibat dalam peperangan itu juga tidak mengharapkan rakyat Malaysia turut serta dalam konflik tersebut, kata Jamil Khir.




"Banyak pandangan daripada mujahidin di sana tidak mengharapkan rakyat Malaysia turun dalam peperangan sebaliknya membantu dari sudut kemanusiaan, pakaian dan sebagainya," katanya.

Jelasnya, umat Islam perlu mendapat maklumat dari kerajaan sebelum menyertai kumpulan tertentu yang berperang di negara Arab.

"Keadaan di setiap sesuatu negara itu berbeza. Jadi saya berharap kita perlu membuat keputusan, sama ada mahu berpihak kepada mana-mana pihak dalam kancah peperangan itu, maka perlu mendapat pandangan dan maklumat daripada berwajib seperti pejabat menteri, kementerian luar," katanya.

Kenyataan itu timbul selepas polis mendedahkan gambar lima orang rakyat Malaysia yang dikehendaki, tiga daripadanya kerana disyaki merekrut anggota militan dari Malaysia untuk menyertai kumpulan Islamic State of Iraq and Levant (ISIL).

Sementara itu, Jamil Khir ketika ditanya berkata beliau masih belum dapat mengulas sama ada peruntukan dalam Rang Undang-Undang Keharmonian akan menjejaskan kedudukan Islam, seperti yang dibimbangkan oleh para pemimpin NGO pro-Melayu.

Katanya, beliau masih menunggu rang undang-undang tersebut dikemukakan ke Kabinet sebelum dapat mengulas mengenainya.

"Sebagaimana sedia maklum, Akta Keharmonian belum dibawa ke kabinet, jadi kita tak tengok lagi kerangka yang dibuat.

"Tunggu di bawa ke kabinet dulu," katanya dalam sidang medianya di Pejabatnya di Putrajaya.

RAKYAT NEWS 

5 comments:

Anonymous said...

Mak aii...Jamil khir dah menyalak..selama ini apa kau buat selaku menteri yg jaga hal ehwal islam....makan tidur dan cari harta haram lagi baik wahai Jamil khir

Anonymous said...

Apahal nak tunggu Akta Keharmonian Nasional JAHANAM tu dibawa ke Kabinet - HAPUSkan dari sekrg!

Sepatutnya YAM Kesultanan Melayu MENYAMAN BERBILLION, PENGGANAS British-ZIONIS di Mahkamah Persekutuan kita dan Britain - dan kembalikan kesemua Tanah Melayu ini ke bawah KUASA EKSEKUTIF Kesultanan Melayu kita!

Lagipun dah tiba masanya NGO-NGO Islam/Melayu membawa di Mahkamah Persekutuan mengenai PENIPUAN ke atas SEJARAH kita. Di mana, Tanah Melayu kita ini dulunya adalah kepunyaan Kesultanan Melayu sehingga Kesultanan Melayu kita diTIPU si PENJAJAH KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS utk. menandatangani perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 (melaksanakan juga strategi DAJAL Malayan Union dlm. bentuk lain, lihat di - http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/pembentukan-persekutuan-tanah-melayu-1948.html , Pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948)!

PENIPUAN perjanjian 1948 ini yg. dipaksa oleh PENJAJAH British/ZIONIS ke atas Kesultanan Melayu serta rakyat BUMIPUTERA Islam/Melayunya, adalah utk. menghapuskan SEJARAH Tanah Melayu sbg. bumi ISLAM, termasuk dgn. menghapuskan terus KUASA EKSEKUTIF Kesultanan Melayu terutamanya berkaitan pemerintahan secara ISLAM, dan dlm. kuasa memberikan kerakyatan serta pemilikan tanah PUSAKA di bumi ISLAM kita (maka sebab itulah BERJUTA Pendatang Cina dan India diberi kerakyatan dan hakmilik tanah dgn. begitu mudah mengikut Perjanjian PENIPU ini, yg. berasaskan undg-undg DAJAL, si British-ZIONIS “jus soli”).

Maka, sebab itulah lihat bagaimana BIJAKnya Kesultanan Melayu serta Bapa-Bapa Kemerdekaan TERCINTA Islam/Melayu kita, dlm. memastikan KUASA EKSEKUTIF Kesultanan ISLAM/Melayu, yg. mendaulatkan PELANSUNGAN turun temurun, PEMERINTAHAN ISLAM di Tanah Melayu ISLAM ini, adalah ASAS undg-undg Perlembagaan, tak kira siapa pun menjadi K’jaan Persekutuan mahupun K‘jaan negeri; di - http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/melayu-islam-beraja-mib.html , 7 WASIAT RAJA-RAJA MELAYU:

Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama Malaysia)....

Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini

Kami isytiharkan ISLAM adalah Agama Persekutuan…..

Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

Wasiat Raja-raja Melayu merujuk kepada 7 wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada tanggal 5 Ogos 1957.

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

anon 19.10
ko ni sakit mental ke?
marah tk tentu pasal pada Jamil Khir?
ko tahu ke dia buat kerja ke tak? Nk kena report kat bapak ko ke atau mak ko pun kena tahu jgk Jamil Khir buat keje ape hari2 baru ko nk puji?

Bodoh punya manusia.. kerja nk berperang sesama saudara Islam, kafir menyalak dan menyembelih ko xkisah pun.. ko ni mesti krtunan anak tak sah!

Zamn said...

macai PAS.. mmg kerje depa maki kutuk dan hina org. Mat Sabu kaki betina tu tak buat keje apa pun utk Agama, cukup ja jilat kapiaq DAP, komunis lepaih tu mengorat betina bini org.. terus naik jd Timbalan Presiden PAS tu..

manusia buruk mcm tu jd leader no2 PAS.. itu lah PASngoks

Anonymous said...

sebab aku kenal jamil khir tulah...aku kata macam tu..engkau yg bodoh main ikut saja cakap...praktikalnya mana..sebab tu lah bila nak check DNA babi dlm cadbury suruh ambil kat kilang..yg sepatutnya yg ada lana dlm pasaran...itu buat kerja ke...fikir dan sertakan fakta bukan auta baru menulis...

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive