sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Monday 10 August 2015

Kerajaan Perlu Beri Penjelasan Mengenai Pertukaran Anggota SPRM - @shaifulhazizy



Kerajaan terpaksa berdepan dengan krisis keyakinan dan kepercayaan rakyat yang semakin berkurangan berikutan tindakan memindahkan dua pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menjalankan siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) ke Jabatan Perdana Menteri kelmarin.

Ketua Pemuda UMNO Kedah, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin berkata, kerajaan perlu tampil memberi penjelasan mengenai pertukaran dan tindakan terhadap anggota SPRM yang diarahkan bercuti bagi mengelakkan persepsi negatif berkaitan kredibiliti dan integriti agensi terbabit.

Menurut beliau, tindakan ini mampu mencetus pelbagai persoalan yang dikaitkan dengan politik dalam kemelut siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan akan dilihat seolah-olah mengganggu siasatan agensi yang terlibat.

“Sekiranya ada penstrukturan dalam SPRM ia perlu dibuat mengikut peruntukan prosedur dan perundangan sedia ada. Selain itu, semua agensi yang terlibat juga perlu berbincang dan berunding bagi mengelakkan kerumitan yang berpanjangan.

“Kami berharap pihak yang berwajib tampil memberi penjelasan secara terperinci supaya SPRM kekal sebagai sebuah suruhanjaya bebas yang dapat membanteras gejala rasuah. Kami juga meminta agar pihak yang terlibat dapat menjalankan siasatan secara telus bagi mengelakkan isu ini berpanjangan yang akan memberi kesan buruk kepada pihak kerajaan,” katanya.

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive