sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Friday 7 August 2015

PPPR Kecewa Tindakan Ke Atas SPRM


Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR), yang merupakan salah satu daripada lima badan bebas yang memantau perjalanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), kecewa dengan tindakan yang diambil ke atas pegawai-pegawai SPRM yang terlibat dalam siasatan yang sedang dikendalikan oleh agensi itu ketika ini.

Dalam satu kenyataan, pengerusinya Tan Sri Johan Jaaffar menegaskan situasi terkini yang menyaksikan kehilangan kepercayaan dan keraguan masyarakat terhadap SPRM hanya boleh diatasi dengan memberi peluang kepada agensi itu untuk menjalankan tugas tanpa rasa takut atau gentar.

Johan juga menekankan SPRM perlu menjalankan tugasnya sebagaimana termaktub dalam Akta SPRM 2009 sebagai sebuah badan yang bebas, telus dan profesional.

Menurut beliau, persepsi orang ramai bahawa pegawai-pegawai penyiasat SPRM kini disiasat perlu ditangani dalam apa jua cara.

Panel itu juga berpendapat bahawa semua pihak yang diberi kepercayaan untuk membuat siasatan perlu bekerjasama demi mencari kebenaran.

Sehingga Rabu sembilan pegawai tertinggi SPRM disoal siasat polis berhubung dakwaan kebocoran siasatan ke atas 1MDB.

Polis turut menggeledah beberapa pejabat pegawai SPRM dan merampas dokumen dipercayai mempunyai kaitan dengan dakwaan itu.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan), SPRM Datuk Mustafar Ali turut mengakui, siasatan agensi itu terhadap SRC International terjejas dengan penahanan tiga pegawainya pada petang Rabu.

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive