sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Friday 14 November 2014

DATUM JELATEK : KERAJAAN PR SELANGOR MAKIN RAKUS HALAU MELAYU


'Kami Pemilik, Bukan Penumpang'

Isu berkaitan pembinaan projek mega Datum Jelatek kini memasuki fasa baharu bantahannya yang digerakkan oleh penduduk Taman Keramat apabila projek tersebut dikatakan bakal dilancar semula pada akhir bulan ini.

Wakil penduduk Fadhilah Saharain menyifatkan tindakan yang dilakukan pihak berkuasa seperti menggunakan Akta Pelan Tanah terhadap penduduk merupakan kelakukan yang rakus dan terdesak.

"Saya difahamkan bahawa akta tersebut hanya melibatkan kepentingan awam seperti pembinaan balai polis dan jalanraya. Sebelum ini ketika pemerintahan terdahulu (Barisan Nasional), wujud juga pembinaan projek-projek lain tetapi kami tidak dikenakan akta tersebut. Kami adalah pemilik, bukan penumpang."

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang media di sini hari ini.

Hadir sama Pengerusi Badan Bertindak Datum Jelatek Mohd Salehuddin Abdul Samad dan penduduk asal Taman Keramat Kamaruddin Shafie.

Sementara itu Kamaruddin pula melahirkan kegusaran beliau apabila amanah yang diberikan oleh bekas Menteri Besar Selangor Datuk Harun Idris berkaitan status tanah pemilikan orang Melayu kini mula diganggu sekaligus mencalar maruah kaum yang mendominasi kawasan berkenaan.


"Sejarah, maruah dan roh. Suatu ketika dahulu Datuk Harun melihat kawasan-kawasan sekitar Kuala Lumpur ini tidak seimbang dari segi komposisi kaum. Orang-orang terdahulu juga pernah mengatakan bahawa tanah ini perlu dijaga.

Tetapi hari ini tanah Melayu hanya tinggal 28 % sahaja. Kenapa tanah 'sekangkang kera' di Keramat ini hendak diambil lagi?" kesal beliau.

Terdahulu, penduduk Taman Keramat mahu bersua muka dan mendapatkan penerangan daripada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada 23 November ini berhubung pembinaan projek mega Datum Jelatek.

Baca selanjutnya,KLIK DI SINI


Sebelum ini, beberapa penduduk flat yang enggan berpindah mempersoalkan penerimaan wang pampasan yang ditawarkan oleh PKNS. Penduduk mendakwa, PKNS pada tahun 2009 telah bersetuju untuk memberi pampasan berjumlah RM250,000 hingga RM300,000 bergantung kepada saiz rumah, manakala antara RM400,000 hingga RM500,000 bagi rumah kedai.

Isu pembinaan projek mega Datum Jelatek berlanjutan sejak hampir 10 tahun lalu malah penduduk setempat juga pernah mengadakan demonstrasi bantahan secara aman sekitar awal tahun 2013. Projek mewah ini dikatakan cubaan untuk mengusir penduduk yang majoriti terdiri daripada masyarakat Melayu seperti menawarkan unit-unit kediaman serta perniagaan dengan harga tinggi.


RAKYAT NEWS 

5 comments:

Anonymous said...

BENCInya aku pd. pemimpin Islam/Melayu-LIBERAL-PENGKHIANAT yg. amat TAMAK - tak habis-habis MENGGADAIKan Tanah Rizab Melayu dan seluruh tanah PUSAKA nenek moyang kami di TANAH MELAYU ini! Aku harap ALLAH SWT akan BALAS dan seluruh keturunan depa yg. juga jAHAT-nak-MAMPOS, jadi PAPA KEDANA hingga ke Hari Kiamat!

YG. aku heran tu, mana pi PEGUAM-PEGUAM Islam/Melayu-HEBAT utk. LAWAN habis-habisan dptkan balik setiap inci Tanah Rizab Melayu yg. diROMPAK dan sepatutnya BUMIPUTERA Islam/Melayu harus milik 50% setiap Tanah negeri, mengikut warisan Raja-Raaj Melayu - itupun kita dah bermurah hati bagi 50% kat PENDATANG, yg. asalnya dibawa tanapa diundang oleh PENJAJAH British/Zionis-LAKNAT! Tapi masih tak tahu KENANG BUDI - GERAMNya aku!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

PEMBETULAN:

BENCInya aku pd. pemimpin Islam/Melayu-LIBERAL-PENGKHIANAT yg. amat TAMAK - tak habis-habis MENGGADAIKan Tanah Rizab Melayu dan seluruh tanah PUSAKA nenek moyang kami di TANAH MELAYU ini! Aku harap ALLAH SWT akan BALAS dan seluruh keturunan depa yg. juga JAHAT-nak-MAMPOS, jadi PAPA KEDANA hingga ke Hari Kiamat!

YG. aku heran tu, mana pi PEGUAM-PEGUAM Islam/Melayu-HEBAT utk. LAWAN habis-habisan dptkan balik setiap inci Tanah Rizab Melayu yg. diROMPAK dan sepatutnya BUMIPUTERA Islam/Melayu harus miliki 50% setiap Tanah negeri, mengikut warisan DYMM Raja-Raja Melayu - itupun kita dah bermurah hati bagi 50% kat PENDATANG, yg. asalnya dibawa tanpa diundang oleh PENJAJAH British/Zionis-LAKNAT! Tapi masih tak tahu KENANG BUDI - GERAMnya aku!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Maksud aku BUMIPUTERA Islam/Melayu harus miliki paling MINIMA (bukan maksima) 50% dari Tanah Negeri kat Tanah Melayu ni! Kita ada HAK keran kita adalah penduduk ASAL Tanah Melayu ini yg. telah DITIPU dan DIPAKSA oleh PENJAJAH si KAPIRDAJAL British-Zionis, utk. memberikan KERAKYATAN dan HAK MILIK TANAH dgn. sewenangnya kpd. BERJUTA kaum PENDATANG!

Maka, kita tak boleh lagi KOMPROMI - kerana cucu-cicit kiat bakal jadi PENGEMIS kat bumi sendiri!

Aku masih ingat lagi bagaiman kpg. halaman nenek moyang aku yg. begitu indah dgn. sawah padi, diJAHANAMKan si PENDATANG KAPIRDAJAL, dgn. MO membeli tanah sawah seorg. penduduk kpg. miskin; lepas tu bina kilang yg. keluaqkan sisa kimia yg. turut hancoqkan akhirnya, seluruh tanah sawah kat kpg. tu. Maka, jenerasi muda pun terus BERHIJRAH kat bandaq dan kaum PENDATANG terus beli dua pertiga kpg - itulah cara mereka MENJAHANAMkan kpg-kpg PUSAKA BUMIPUTERA Islam/Melayu. Masa tu, manalh nenek moxang kita nak tahu komplen -m apalagi org. miskin!

Nasib baik tanah nenek moyang kami tu belum diGADAI - walau ada saudara mara yg. TAMAK nak jual!

Makcik Sambal belacan.

Anonymous said...

Apa lagi..menagmuklah...

Anonymous said...

Saya simpati dgn keadaan ini.

Sebagai org Islam, tiada senjata yg ampuh melainkan berdoa kpd Allah dgn dibayangi sebagai ornag yg kena di tindas.

Buatkan la solat hajat ramai-ramai di setiap masjid dan surau sebaiknya selepas setiap fardhu maghrib dan solat Jumaat.

Doa itu kan senjata org mukmin.

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive