sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Wednesday 26 November 2014

#PAU2014 : Pendapatan Bulanan Isi Rumah Bumiputera Masih Rendah Berbanding Kaum Cina Dan Kaum India



Malaysia memerlukan satu model ekonomi yang benar-benar dapat memastikan pertumbuhan ekonomi disertai dengan pengagihan kekayaan yang saksama, kata Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Katanya, ketidaksaksamaan dalam masyarakat ketika ini agak menggerunkan dengan kedudukan ekonomi orang Melayu masih meruncing selain berdepan pelbagai cabaran dalam meneruskan agenda ekonomi mereka.

“Kita (Orang Melayu) bersaing dalam ekonomi yang lebih terbuka. Kita berhadapan dengan fahaman kesamarataan yang menentang sebarang pelaksanaan agenda Melayu. Menerusi pelbagai instrumen perjanjian perdagangan bebas antarabangsa, negara kita didesak supaya jangan lagi mengamalkan dasar untuk melindungi kepentingan kaum Bumiputera.

Kononnya, dasar seperti ini merupakan penghalang kepada pembangunan ekonomi dan merencatkan pasaran. Padahal, dasar ini pernah digunakan negara maju lebih setengah abad sebelum mereka mencapai tahap negara maju,” katanya berucap merasmikan perhimpunan agung serentak sayap Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO, di sini, hari ini.

Katanya, negara juga sedang menongkah arus kapitalisme global dan ideology pasaran bebas yang semakin melebarkan jurang ketidaksaksamaan dan memerlukan satu pendekatan, dasar dan strategi yang lebih berkesan untuk merapatkan jurang antara kaum dan kelas.

Menjelaskan perbezaan jurang ekonomi itu, Muhyiddin berkata berdasarkan data terbaharu Jabatan Perangkaan Malaysia untuk tahun 2013, menunjukkan median pendapatan bulanan isi rumah Bumiputera hanya pada RM3,282, masih rendah berbanding kaum Cina, iaitu RM4,643 dan kaum India pada RM3,676.

Katanya, dalam kumpulan isi rumah berpendapatan 40 peratus terendah, 75.5 peratus daripadanya adalah Bumiputera yang turut tertinggal dalam pemilikan hartanah kediaman dan industri dan perdagangan.

Muhyiddin turut meluahkan satu kebenaran yang pahit apabila kaum Bumiputera masih menerima layanan yang tidak saksama dalam sektor swasta.

kajian yang dilakukan oleh Dr Lee Hwok Aun dan Dr Muhammed Abdul Khalid pada tahun 2012 mendapati bahawa bagi setiap seorang graduan Melayu yang dipanggil temu duga dalam sektor swasta, secara puratanya 5.3 graduan Cina ditemu duga, walaupun mereka mempunyai kelulusan yang sama.

“Data rasmi juga menunjukkan kadar pengangguran adalah tertinggi dalam kalangan tenaga kerja Bumiputera iaitu 70.3 peratus, termasuk graduan menganggur sebanyak 66.9 peratus.

Muhyiddin berkata berdasarkan kajian pakar ekonomi, pekerja Bumiputera menerima gaji 20 hingga 40 peratus lebih rendah berbanding bukan Bumiputera dalam sektor swasta.

Katanya, selain jurang ekonomi antara kaum, negara ini berdepan jurang yang besar antara golongan kaya dan miskin, etnik dan intra etnik, Semenanjung, Sabah dan Sarawak, masyarakat bandar dan luar bandar, antara ketua pegawai eksekutif (CEO), pengurusan kanan syarikat dan pekerja bawahan.

Semua ini, katanya, jika dibiarkan berterusan akhirnya akan menjejaskan pencapaian ekonomi negara secara keseluruhan.

Justeru Muhyiddin berkata, Agenda Bumiputera perlu dijadikan sebagai Agenda Nasional dan bukan agenda kaum selain dasar dan strategi merapatkan jurang ekonomi perlu dijadikan teras utama Rancangan Malaysia Ke-11 yang merupakan lonjakan terakhir Malaysia untuk menjadi negara maju.

“Agenda Bumiputera sebagai Agenda Nasional tidak boleh dilaksanakan secara picisan atau terpisah daripada kerangka besar ekonomi negara. Ia mesti dilaksanakan secara inklusif, komprehensif dan merentasi semua sektor ekonomi.

“Saya juga mencadangkan Dasar Ekonomi Nasional yang baharu dirangka untuk memacu inisiatif kesaksamaan ke hadapan. Apatah lagi, tanggungjawab merapatkan jurang kaya dan miskin adalah perintah Allah SWT kepada kita…,” kata Muhyiddin.

Selain itu, katanya, tumpuan dan keutamaan kepada program latihan peningkatan kemahiran pekerja Bumiputera perlu diberikan selain memperbaiki mekanisme subsidi, menangani diskriminasi dalam sektor pekerjaan, memperkemaskan perundangan dan pengawalan dan penguatkuasaan terhadap pekerja asing.

Katanya, dasar mengenai peningkatan dan pengawalan pendapatan pekerja perlu diperkenalkan selain menambah mekanisme percukaian yang lebih berstruktur, meningkatkan insentif bagi membantu keluarga menambah kekayaan, menyediakan ekosistem kondusif kepada pelajar luar bandar dan miskin bandar.

“…menekankan semula pembangunan luar bandar, memperluaskan jaringan keselamatan sosial, dan menyasarkan tindakan afirmatif berdasarkan keperluan khusus untuk kumpulan isi rumah 40 peratus terbawah tanpa mengira kaum.

Jangan ada mana-mana pihak yang cuba mempersoalkan tindakan pembetulan ini sebagai agenda perkauman. Ini adalah agenda negara,” katanya.

2 comments:

Anonymous said...

Lihatlah betapa KURANG AJAQ dan ANGKUHnya pemimpin MUDA-LIBERAL dlm. PEMUDA UMNO ni; baru setahun jagung; tapi dok ingat sewenangnya nak RAMPAS kuasa sesuka hati; seolah pemimpin yg. lebih tua dan matang dah TAK berguna; dan tidak perlu dihargai!

Kita TAK mahu pemimpin-LIBERAL-PENGKHIANAT/PENIPU/PENYAMAQ tua atau MUDA, yg. tamak kuasa-kemewahan sampai sanggup MENGGADAI bangsa/agama/negara, BUKAN sewenangnya nak MENGHINA pemimpin yg. lebih TUA hanya kerana umur dan budaya/pemikiran mereka yg. lebih tradisional dan konservativ! Dahlah cakap tak serupa bikin selama ni - si golongan BUDAK-MENTAH-LIBERAL Pemuda UMNO yg. terlalu ANGKUH ini!

Dan masa Konvensyenlah, si Pemuda UMNO termasuk si mamat-kari-LIBERAL-si LAWAK-pakai-stokin-PINK-dan-kaki-ZUMBA/BERDRAMA-kalah-BOLLYWOOD (yg. asyik diPUJA BARUA-BARUAnya termasuk si PENDATANG KAPIRDAJAL EvangeliSStar utk. menjadi bakal TPM, kemudian PM); serta si timbalanROMEO-PENGEPIT-BETINA-KIRI-KANAN, baru nak berlagak menjadi HERO-kalah-BOLLYWOOD; kerana sebenaqnya nak MENUTUP KEGAGALAN Pemuda UMNO sendiri selama ni!

Sedgkan NGO-NGO Islam/Melayu yg. sekrg. dituduh mereka sbg. ‘radikal/ekstremis’lah - yg. BERSUSAH-PAYAH ke hulu-ke hilir- termasuk -kat sodial media-dgn.-TANGKAS, termasuk pemimpin/warga pertengahan/TUA, yg. MEMPERTAHANkan Islam/umatnya serta hak BUMIPUTERA selama ni!

Lihat KEBIADAPAN PENGEPIT-BETINA ni di -
http://www.utusan.com.my/berita/politik/jangan-swastakan-perjuangan-melayu-1.29667, Jangan swastakan perjuangan Melayu:Pemuda UMNO akan jadi pejuang sampai bila-bila, 27 November 2014:

KUALA LUMPUR 26 Nov. - Ahli Pergerakan Pemuda UMNO diingatkan supaya tidak ‘menswastakan’ perjuangan untuk membela Melayu dan bumiputera kepada mana-mana pihak atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Naib Ketuanya, Khairul Azwan Harun berkata, pergerakan tersebut perlu berada di barisan hadapan dan menjadi pejuang kepada Melayu serta bumiputera sampai bila-bila.

Beliau bagaimanapun berkata, Pemuda UMNO akan sentiasa berada dalam nilai-nilai kesederhanaan dan menolak anasir radikal serta ekstremis yang boleh menggugat perpaduan rakyat.

"Saya akan bercakap sampai bila-bila mengenai kesederhanaan kerana saya tidak mahu negara kita akhirnya dipimpin oleh golongan hipokrit yang mengelirukan bukan sahaja diri sendiri tetapi juga ahli UMNO dan orang Melayu, rakyat majoriti negara kita.
"Kekeliruan ini menyebabkan persepsi yang disebut oleh Timbalan Perdana Menteri semalam apabila UMNO dilihat begitu lemah dan dipayungi oleh NGO radikal yang seolah-olah kita tidak ada langsung peranan dan tanggungjawab, bukankah selama ini kita mempertahankan kesucian agama Islam dan memperjuangkan untung nasib orang Melayu di negara kita.

“Jangan sekali-kali menswastakan perjuangan untung nasib orang Melayu ini kepada mana-mana pihak melainkan hanya Pemuda UMNO, kita akan menjadi pejuang sampai bila-bila,” katanya ketika menggulung perbahasan pada Perhimpunan Agung Pemuda UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.
Sementara itu, Khairul Azwan berkata, peremajaan parti harus bermula dengan perubahan pemikiran ahli-ahli UMNO dan tidak berada di takuk lama.

Katanya, UMNO perlu bergerak seiring dengan gaya hidup digital yang diamalkan oleh generasi muda sejak hampir 10 tahun lalu.

“Peremajaan parti mesti berlaku dalam konteks peremajaan minda, hal ini tak guna kalau kita mempunyai ramai pemimpin pemuda yang kita ketengahkan tetapi pemikiran kita di takuk lama, pemikiran kolot masih kita amalkan," katanya.

NENEK TUA Sambal Belacan.

Anonymous said...

Inilah Pemuda UMNO-LIBERAL yg. makin melahirkan jenerasi-yg.-BIADAP-pd.yg-lebih-TUA/BERJASA, hanya kerana umur dan budaya konservativ/tradisional kita!

UMNO adalah kepunyaan semua lapisan termasuk yg. dah TUA dan KONSERVATIV/TRADSIONAL, asalkan TIDAK mengkhianati bangsa, agama dan negara spt. si-LIBERAL-PENIPU/PENYAMAQ/PENGKHIANAT!

Tengok seorg. lagi ni, sampai pi kutuk sesama Islam “Arab/Bangla“ – kononnya mereka menguasai KL ni; awat tak berani nak kutuk PENDATANG KAPIRDAJAL Cina/India-RASIS pula?!

Kalau pun nak PERTAHANKan hak Bumiputera mcm. HERO-BOLLYWOOD-hanya-waktu-Konvensyen; TAK payahlah nak sewenangnya MENGHINA pemimpin Islam/Melayu yg. lebih tua yg. banyak JASANya hanya kerana umur/budaya tradisonal mereka (yg. dianggap ‘kolot’ oleh si muda-LIBERAL), serta saudara se Islam kita (yg. ramai dari rakyat Islam BANGLADESH yg. TERPAKSA cari kerja kat sini sebab KEMISKINAN); tetapi TAKUT pula nak MENGHINA PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS Cina/India!

Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/politik/tubuh-jabatan-pantau-tanah-orang-melayu-1.29704, Tubuh jabatan pantau tanah orang Melayu , 27 November 2014:

KUALA LUMPUR 26 Nov. – Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan menggesa satu jabatan baharu diwujudkan di bawah pihak berkuasa pentadbiran Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya khusus untuk memantau serta mengawal selia aktiviti pembangunan di ketiga-tiga wilayah berkenaan supaya tidak menjejaskan kepentingan hartanah bumiputera pada masa depan.

Gesaan itu dibangkitkan oleh wakilnya, Wan Shahrul Nizam Wan Othman yang mana beliau mahu jabatan berkenaan jika ia benar-benar ditubuhkan harus dikenali sebagai Jabatan Pembangunan Hartanah Bumiputera.

Katanya, idea jabatan itu diutarakan susulan perkembangan terkini di Kuala Lumpur yang menyaksikan kampung dan tanah milik orang Melayu di ibu kota itu semakin lenyap kerana aktiviti pembangunan sehingga menyebabkan mereka terpaksa beralih ke kawasan pinggir bandar.

“Pembangunan berlaku begitu pesat, tetapi di sebalik pembangunan itu orang Melayu dan Bumiputera diketepikan. Itu yang menghairankan kita kerana Perdana Menteri, menteri-menteri, pegawai kerajaan dan parti yang memerintah negara ketika ini kesemuanya adalah Melayu.

“Tapi apabila pembangunan dilaksanakan, orang Melayu dipinggirkan. Seolah-olah orang Melayu mahu dikeluarkan dari Kuala Lumpur dan yang tinggal hanya Arab, Bangla,” katanya ketika membahas ucapan dasar Ketua Pergerakan Pemuda UMNO sempena Perhimpunan Agung pergerakan itu, di sini hari ini…….. .

Menurutnya, UMNO tidak boleh digolongkan sebagai 'parti tua' yang merujuk kepada ramainya pemimpin yang memegang jawatan tertentu melibatkan tempoh yang terlalu lama.

“Ada ketua bahagian pegang jawatan sampai 20 hingga 30 tahun, suddah-sudahlah...bagi peluang kepada orang muda pula. Ini yang menyebabkan parti kita tidak popular,” katanya.

NENEK TUA Sambal Belacan.

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive