sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Friday 26 September 2014

AL-FATIHAH : DATUK JAMIL SULONG MENINGGAL DUNIA , PERGINYA SEORANG LAGENDA


Perkhabaran sedih dari Malaysia yang Apj dapat pagi ini waktu Arab Saudi , Datuk Jamil Sulong yang juga Pengarah Filem Veteran  meninggal dunia di rumah anaknya, Anwardi, di Bukit Utama Damansara di sini pada kira-kira 9.30 Khamis malam.

Allahyarham meninggal dunia pada usia 88 tahun.Dikatakan Allahyarham meninggal dunia akibat serangan angin ahmar setelah hampir sebulan dimasukkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya.

Jenazah Allahyarham akan dimandikan di Masjid Al-Ghufran, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur dan akan disembahyangkan selepas solat Jumaat sebelum dikebumi di Tanah Perkuburan Islam Janda Baik, Bentong, Pahang.

Dilahirkan di Parit Sulong, Batu Pahat, Johor pada 6 Ogos 1926, beliau antara anak Melayu terawal mempelepori dunia pengarahan filem. 

Allahyarham telah mengarahkan 26 filem, antaranya, Batu Belah Batu Bertangkup, Raja Laksamana Bentan, Si Tanggang, Lela Manja, Bidasari dan Raja Bersiong.

Beliau menulis lirik beberapa lagu nyanyian Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dan biduanita negara Saloma seperti Engkau Laksana Bulan, Merak Kayangan dan Tiru Macam Saya.

Al- Fatihah - 1926-2014 

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive