sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Wednesday 11 September 2013

PANAS !!! BUKTI JELAS CINA DAP TAK BERANI BERLAKU ADIL !! HUH !! CEC KES LOR !!! @cmlimguaneng



Pemilihan semula CEC DAP terus dilanda kontroversi apabila beberapa perwakilan yang tidak menerima notis mesyuarat dalam pemilihan awal, masih lagi tidak menerima sebarang notis untuk pemilihan semula.

Lebih meragukan, apabila kepimpinan DAP menyatakan bahawa seramai 500 daripada mereka telah menghantar surat menyatakan tidak dapat hadir sedangkan mereka menafikan berbuat demikian.

Tidak cukup dengan itu, turut didakwa terdapat ‘perwakilan haram’ seramai 547 orang, majoritinya dari Pulau Pinang, yang telah terlibat dalam pengundian awal. Tujuan mereka ini dibawa ke mesyuarat CEC adalah bagi memastikan kemenangan individu tertentu.

Ironi sekali apabila semua ini berlaku dalam DAP yang merupakan parti yang paling keras memperjuangkan keadilan, meritokrasi dan kesamarataan, serta sering mendabik dada sebagai parti yang tidak berasaskan kaum.

Namun, apa yang berlaku telah membuktikan bahawa DAP telah bertindak bertentangan dengan setiap satu dari slogan perjuangan parti itu.

Kita sedia maklum bahawa tonggak penentangan DAP terhadap Barisan Nasional selama ini adalah kononnya kerana BN yang diterajui UMNO mendiskriminasi kaum-kaum bukan bumiputera. Kononnya UMNO terlalu melebihkan bumiputera sehingga memberi peluang pendidikan dan ekonomi kepada yang tidak layak. Kononnya ramai lagi di kalangan bukan bumiputera yang layak dan berhak mendapat peluang tersebut tetapi terpinggir kerana dasar-dasar UMNO. Kononnya juga, kaum bukan bumiputera rata-ratanya jauh lebih bijak dari bumiputera.

Semua ini ditanam begitu kuat dalam sanubari DAP lalu disebarkan melalui sekolah-sekolah vernakular dan juga media berbahasa Cina sehingga akhirnya membangkitkan perasaan benci dan angkuh di kalangan hampir semua masyarakat Cina di Malaysia. Buktinya dapat dilihat dalam PRU-13 yang lalu di mana hampir semua masyarakat Cina menolak BN dan memilih DAP.

Jika ditanya kepada mereka kenapa memilih DAP, jawapan mereka pasti berbunyi kerana DAP tidak perkauman, DAP mementingkan keadilan serta berpegang kepada dasar meritokrasi.

Bagaimanapun, seperti yang dikatakan tadi, kemelut CEC DAP sudah cukup untuk membuktikan betapa hipokritnya kaum Cina. Dalam mereka melaungkan meritokrasi, keadilan dan kesamarataan, mereka sebenarnya cukup takut untuk bersaing secara telus. Sekiranya mereka melihat kemungkinan kaum mereka tidak mampu memenangi jawatan, maka mereka akan menipu, memanipulasi atau mengugut bagi memastikan kaum mereka terus berkuasa.

Sesiapa yang pernah bekerja di syarikat swasta pasti bersetuju bahawa taktik yang sama digunakan kaum Cina dalam pekerjaan dan perniagaan. Sudah menjadi pengetahuan umum bagaimana kedai runcit atau pasaraya yang diterajui kaum Cina akan dengan sengaja mendiskriminasikan barangan buatan bumiputera dengan berbagai cara. Jika mereka menjadi pemborong, mereka tidak akan memberikan kemudahan kredit yang sama antara peniaga kaum lain dengan kaum mereka, malah akan berusaha untuk menyukarkan atau menggagalkan peniaga kaum lain agar boleh diambil alih oleh kaum Cina.

Mereka juga begitu tegar sanggup meletakkan harga sewa premis perniagaan yang berbeza antara kaum lain dengan kaum mereka sendiri. Malah, dalam bidang pendidikan terutama pendidikan tambahan seperti seni dan muzik yang majoritinya dikuasai kaum mereka, terdapat beberapa kes di mana guru Cina dengan sengaja mengajar perkara yang salah atau tidak memberi maklumat penuh kepada pelajar kaum lain terutamanya yang lebih bijak dan berpotensi besar.

Semua ini membuktikan betapa kaum Cina sebenarnya takut dengan persaingan berdasarkan meritokrasi dan segala laungan ke arah dasar meritokrasi hanyalah hipokrasi semata-mata. Sekiranya dasar meritokrasi benar diamalkan, mereka pasti akan memanipulasi dan menipu sebagaimana yang dilakukan oleh DAP dalam pemilihan CEC.

Soalnya, sampai bila kaum Cina akan terus bersifat hipokrit? Sampai bila DAP boleh menipu yang kononnya parti itu tidak menipu? Aduan dan bukti sudah pun jelas, tetapi DAP masih tegar ingin terus menipu.

Apakah kaum Cina benar-benar sanggup diperintah oleh parti penipu asalkan parti itu diterajui oleh kaum mereka? Apakah ini yang dikatakan prinsip ‘kesamarataan, ketelusan atau keadilan dan tidak perkauman’ yang dilaung-laungkan oleh kaum itu?

SUMBER MTK

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive