sahabat-sahabat APJ

t.kasih sahabat-sahabat,jom follow

Saturday 28 September 2013

PANAS !!! HOT ARTIS !! FIDA LARI ?? AWAT PULAK DAH !!!

SHUHAIMI KECEWA FIDA LARI




KECOH baru-baru ini apabila pengarah muda Shuhaimi Lua dikatakan mengamuk di set penggambaran gara-gara tindakan seorang pelakon utama telefilem Kampungku Aidil Adha (akan ditayangkan pada 15 Oktober) yang menghilangkan diri sebelum sesi penggambaran selesai.

Malah, Fida didakwa kerap merungut mengenai isu logistik sepanjang penggambaran selama lapan hari itu. Ekoran tidak puas hati, pelakon tersebut mengambil tindakan nekad meninggalkan set penggambaran tanpa sebarang penjelasan.

Kosmo! menemu bual pengarah Shuhaimi Lua yang meluahkan rasa kesal terhadap tindakan pelakon tersebut.

Dalam pada itu, Fida turut memberikan respons terhadap tohmahan yang dilemparkan terhadapnya selain menyatakan tindakan lanjut yang akan diambil berhubung perkara terbabit. Ikuti temu bual berikut.

Kosmo!: Apakah sebenarnya yang berlaku antara Shuhaimi dan Fida?

SHUHAIMI: Saya diberitahu oleh krew produksi bahawa Fida gagal menamatkan penggambaran seperti yang telah dijadualkan. Saya tiada sebarang masalah pun dengan mana-mana pelakon termasuk Fida sepanjang penggambaran lapan hari untuk telefilem itu. Akibat daripada tindakan Fida, jalan cerita terpaksa diubah memandangkan dia membawa watak utama. Jadi, saya masih menunggu penjelasan daripada pihaknya.

Mungkin anda juga ada dimaklumkan oleh krew produksi kenapakah Fida mengambil tindakan terbabit?

Ya, ada krew memaklumkan bahawa Fida tidak berkenan dengan dialog yang seperti memerli dirinya, tapi setahu saya sebelum dia memberikan kata putus untuk berlakon telefilem ini, dia sepatutnya sudah membaca dan memahami dialog terlebih awal dan bukannya melenting tidak tentu hala. Saya juga dimaklumkan bahawa Fida mempertikaikan kredibiliti saya sebagai seorang pengarah baharu.

Bagaimana pula dengan logistik pihak produksi yang dikatakan tidak memuaskan hati?

Sepanjang penggambaran di Baling, Kedah, saya tidak mendengar sebarang rungutan daripada Fida atau pun mana-mana artis lain berkenaan masalah logistik terutama hotel. Memandangkan lokasi penggambaran di kawasan kampung, sudah pasti hotel yang berdekatan pun bukannya hotel mewah.

Sepatutnya Fida boleh berbincang dengan saya masalah yang dihadapinya supaya saya boleh tolong selesaikan kerana apabila di set saya mempunyai kuasa untuk menentukan shot dan jadualnya. Bukannya hanya mengadu kepada pengurus peribadinya yang berada di Kuala Lumpur dan tidak tahu menahu apa yang berlaku.

Fida juga ada menulis di laman sosial Twitter bahawa jadual penggambaran yang kacau-bilau dan tidak menjaga kebajikannya. Komen anda?

Ada babak telefilem itu memerlukan kerjasama orang kampung seramai 500 orang untuk melaksanakan ibadah korban dua ekor lembu jadi mungkin jadual penggambaran tidak dapat diselarikan mengikut perancangan asal.

Apakah tindakan lanjut daripada pihak produksi?

Pihak pengurusan Fida ada menghubungi penerbit berkenaan urusan pembayaran dan konflik yang berlaku tapi saya tiada hak untuk masuk campur.

FIDA mendakwa dia meninggalkan set penggambaran kerana fobia terhadap kebajikan artis yang kurang diberi perhatian.

Fobia babak masuk hutan

Kosmo!: Fida dikatakan bersikap diva sepanjang penggambaran di Baling, Kedah baru-baru ini. Apakah komen anda?

FIDA: Saya tidak lari daripada set penggambaran, tapi sebenarnya lebih kepada fobia untuk babak terakhir kerana saya perlu masuk ke dalam hutan lagi. Saya bimbang akan keselamatan saya sebab krew produksi main redah saja masuk ke hutan yang baharu diterokai. Saya minta maaf, kebajikan untuk artis sangat teruk, saya tidak dibekalkan tempat pun untuk menukar baju dan mereka sepatutnya faham situasi saya sebagai perempuan.

Berkenaan kebajikan pula, saya diberikan sebuah bilik sempit yang perlu dikongsi bersama tiga lagi krew produksi. Saya akur.

Kenapakah sampai perlu meninggalkan set penggambaran, bukankah masalah seperti itu boleh dibawa berbincang?

Selagi perkara buruk tidak berlaku mungkin tiada pihak yang kisah, tapi saya perlu mengambil tindakan itu sebagai pedoman untuk artis-artis lain kerana artis pun ada hak. Saya memandang daripada sudut positif dan mengambil serius akan hal keselamatan saya. Saya harap produksi itu akan menjadikan perkara ini sebagai iktibar dan memperbaiki kelemahan agar lebih bagus.

Apakah tindakan lanjut daripada pihak anda terhadap soal kebajikan yang terabai itu?

Saya telah membuat aduan kepada Seniman dan saya menyerahkan tindakan lanjut kepada pihak tersebut.

Sudikah anda berjumpa atau mungkin selepas ini bekerjasama lagi dengan produksi terbabit?

Saya tidak kisah asalkan mereka profesional tapi saya tidak mahu perkara berulang. Shah (pengurus peribadi) pun sudah berbincang dengan mereka dan kalau ada perubahan positif saya tiada masalah cuma mungkin fobia itu masih ada. Takut juga selepas tamat penggambaran saya pula yang jatuh sakit.

Sinar 

No comments:

POSTING PALING HOT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive